این روز ها که استفاده از شبکه های اجتماعی زیاد شده است. شرکت های بزرگ در زمینه ی تکنولوژی دست به ساخت اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی می زنند تا شانس خود را در میدان شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها نیز امتحان کنند. پیش از این گوگل شبکه اجتماعی خود را برای کاربرانش معرفی کرد اما چندان موفق عمل نکرد و در این زمینه سابقه ی چندان درخشانی ندارد. باید دید که آیا این بار موفق می شود تا نظر کابرانش را به شبکه ی اجتماعی جدیدش با نام شولیس جلب کند یا خیر؟
در آوریل ۲۰۱۹ شبکه ی اجتماعی گوگل تعلیق و پایان عمر کاری خود را اعلام کرد. اما اکنون گوگل خبر های مبنی بر ساخت و ارائه ی شبکه اجتماعی جدیدش می دهد.
Schemer، شبکهی اجتماعی فرا محلی، یکی دیگر از تلاشهای گوگل برای کمک به مردم در برنامهریزی و یادآوری رویدادها بود؛ اما این پروژه هم مدت زیادی دوام نیاورد و پس از دو سال شکست خورد. اکنون گوگل کار روی پروژهی جدیدی را آغاز کرده است که شولیس (Shoelace) نام دارد و تیم Area 120 گوگل در حال آزمایش و بررسی نسخهی آزمایشی این سرویس است.
شولیس چگونه است؟
سرویس مذکور برخلاف استاندارد سایر شبکههای اجتماعی که تمرکزشان روی ارتباط بین افراد است، میخواهد شما را با افراد جدیدی آشنا کند و دایرهی اجتماعی شما را وسعت بخشد. ساختار این شبکه برای ایجاد ارتباط مطابق با علاقهمندیهای کاربران و راحتترکردن برنامهریزی و ملاقات در رویدادها است. درحالحاضر، ثبتنام در این سرویس فقط با ارسال دعوتنامه ممکن است و تنها در شهر نیویورک و برای گروههای منتخب راهاندازی شده است تا نتیجهی آزمایش این سرویس مشخص شود.
بااینحال، به نظر میرسد این سرویس بهآرامی در دست بررسی است و بهزودی دردسترس عموم قرار میگیرد. همچنین، شبکهی اجتماعی شولیس فقط برای دیوایسهای موبایلی، یعنی سیستمعامل اندروید و iOS طراحی شده است و از پشتیبانی این سرویس از نسخهی وب مانند تلگرام یا اینستاگرام نشانهای وجود ندارد.
شبکهی اجتماعی شولیس برخلاف الگوریتم سایر شبکههای اجتماعی که رباتها آنها را کنترل و مدیریت میکنند، به دستکاری نیروی انسانی وابسته است؛ یعنی محتواهای پیشنهادشده را مدیران این شبکه دستی انتخاب میکنند. این بدان معنی است که طرح رشدی که گوگل برای این شبکهی اجتماعی در نظر گرفته، به نقش مدیران سایت وابسته است.
گوگل و سابقه کاری او در زمینه ی شبکه های اجتماعی
گوگل پیشازاین، شبکهی اجتماعی Schemer را در سال ۲۰۱۱ راهاندازی کرده بود که ممکن است برایتان آشنا باشد؛ اما این پروژه بعد از سه سال شکست خورد. شولیس شباهت زیادی به Schemer دارد که کاربر با ارسال دعوتنامه، در Schemer میتوانست فهرستی از کارهای دلخواه خود را ایجاد کند. همه این فعالیتها بر بستری اجتماعی بهوجود میآمد که «حلقه» نامیده میشد؛ اما بعدها بهجای واژهی «حلقه» از واژهی «اسکیم» استفاده کردند. اسکیمها از الگوهای خاصی پیروی میکردند؛ اگرچه یکی از بزرگترین مشکلات Schemer نداشتن روابط داخلی قوی بود. البته، گوگل ممکن است این را تصحیح کند و بخشی از استراتژی گوگل برای حفظ شولیس در راه درست باشد.
از نکاتی که باید به آن توجه کرد، تیم Area ۱۲۰ گوگل است که برای امتحان نسخهی آزمایشی محصولات این شرکت ایجاد شده است. فعالیت این تیم با اپلیکیشن Reply آغاز شد که کار روی پاسخهای هوشمند را قبل از اضافهشدن رسمی به سیستمعامل شروع کردند. این گروه بعدها راهنمایی شهری بهنام Touring Bird و اپلیکیشن پادکست Shortwave را هم توسعه داد. به نظر میرسد ساخت شولیس به این منظور است که حداقل انتظارات خود را برآورده کند و به اهداف بلندمدت اهمیت بیشتری بدهد.