پاپو
تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1400 18:36

با شناخت چرخه رنگ، دنیا را زیباتر کنیم

دنیای پیرامون ما سراسر رنگ و نور است هر رنگ برای خود معنی و مفهومی دارد اما حسی که هرکس از رنگی می گیرد با دیگری متفاوت است.  در این بین چیزی که باعث تفاوت می شود حسی است که تلفیق رنگها با هم ایجاد می کند.

در میان رنگها ما سه رنگ اصلی داریم که این سه رنگ زرد آبی و قرمز هستند. این نکته بدین معناست که اگر یک آبرنگ به شما بدهند که همه رنگها به غیر از این سه رنگ اصلی را داشته باشد شما نمی توانید این سه رنگ را بسازید. حال اگر این سه رنگ اصلی را به شما بدهند شما می توانید رنگ های دیگر را با تلفیق این سه رنگ تولید کنید. رنگ هایی که توسط این سه رنگ اصلی تولید می شود رنگ های فرعی یا رنگ های ثانویه می‌گویند.

مثلاً رنگ سبز از ترکیب رنگ زرد و آبی تولید میشود.

‏رنگ بنفش از ترکیب رنگ آبی و قرمز ایجاد می شود.

‏و رنگ نارنجی از ترکیب رنگ زرد و رنگ قرمز تولید می شود.

 ‏رنگ های ترکیبی

با ترکیب کردن رنگ های اولیه و ثانویه، به یک رنگ جدید می رسیم که رنگ ترکیبی یا درجه ۳  نامیده می شود. در چرخه رنگ شش رنگ ترکیبی وجود دارد که به شرح زیر می باشند.

از ترکیب رنگ زرد و نارنجی رنگ زرد نارنجی پدید می آید.

از ترکیب رنگ قرمز و نارنجی رنگ نارنجی قرمز پدید می آید.

از ترکیب رنگ قرمز و بنفش رنگ قرمز بنفش پدید می آید.

از ترکیب رنگ بنفش و آبی رنگ بنفش آبی پدید می آید.

از ترکیب رنگ آبی و سبز رنگ آبی سبز پدید می آید.

از ترکیب رنگ سبز و زرد رنگ سبز زرد پدید می آید.

برای به دست آمدن یک رنگ ترکیبی زیبا باید نسبت مقدار ترکیب رنگ ها رعایت شود.

رنگ های مکمل

در میان رنگها بعضی از رنگ های اولیه و ثانویه یکدیگر را کامل می‌کند به این رنگها رنگهای مکمل گفته می‌شود. این رنگ ها بر روی چرخه رنگ رو به روی هم قرار می‌گیرند. مشخصه شناسایی رنگ های مکمل این است که از ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه رنگ خاکستری به دست می آید، که یک رنگ خنثی است.

اگر دو رنگ مکمل را با هم به کار بگیریم درخشش بیشتری حاصل می شود مثلاً رنگ قرمز که یک رنگ اصلی است و رنگ سبز که یک رنگ ثانویه است مکمل هم هستند. رنگ‌های آبی و نارنجی هم رنگ مکمل هم هستند.

 رنگ های مشابه

در چرخه رنگ بعضی از رنگها در کنار یکدیگر قرار می گیرند و با هم هارمونی دارند به این رنگها رنگهای مشابه گفته می شود. به عنوان مثال رنگ زرد طیف زیبایی از رنگهای گرم را تشکیل می دهد که در نهایت به رنگ قرمز میرسد.

 رنگ های فعال و غیرفعال (رنگ های سرد و گرم)

رنگ های فعال به رنگ های گفته میشود که شور و هیجان را منتقل میکند. مانند قرمز زرد نارنجی.

رنگ های غیر فعال به رنگ های گفته می‌شود که خنثی و کمرنگ تر هستند این رنگ ها تاثیر آرامش بخش بر افراد می گذارند مانند رنگ های سبز، آبی و بنفش.

سخن آخر

نکته که چرخ‌های رنگ برای ما دارند این است که به ما یاد میدهند که برای تاثیر گذاری بیشتر چه رنگ هایی را در کنار هم استفاده کنیم تا نتیجه مطلوب تری برای ما حاصل کند این امر به خصوص در طراحی دیزاین داخلی خانه ها انتخاب تصاویر برای سایت ها و وبسایت ها و حتی انتخاب رنگ لباس ها می تواند کمک بسیار زیادی به ما بکند

نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

مطالب شابه مطلب فوق

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد