پاپو
تاریخ انتشار : 29 مهر 1402 17:11

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

طرز تهیه سرکه سیب خانگی بدون کپک

سرکه سیب یکی از محصولات طبیعی و سالم است که با استفاده از سیب‌های تازه تولید می‌شود. این محصول در بسیاری از غذاهای مختلف به عنوان یک ادویه و طعم‌دهنده استفاده می‌شود.

سرکه سیب دارای خواص بسیاری است که به سلامتی بدن کمک می‌کند. این محصول دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب و آنتی اکسیدانی است که به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

برخی از فواید سرکه سیب عبارتند از:

۱- کاهش قند خون: مصرف سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش قند خون در بیماران دیابتی مفید است.

۲- کاهش وزن: مصرف سرکه سیب به عنوان یک مکمل غذایی مفید است که به کاهش وزن و سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

۳- بهبود گوارش: مصرف سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی برای بهبود علائم مشکلات گوارشی مفید است.

۴- کاهش خطر بیماری قلبی: مصرف سرکه سیب به عنوان یک مکمل غذایی مفید است که به کاهش خطر بیماری قلبی و عروقی کمک می‌کند.

۵- تقویت سیستم ایمنی: سرکه سیب دارای خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

۶- بهبود عملکرد مغز و افزایش حافظه: مصرف سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش حافظه مفید است.

۷- کاهش التهابات: سرکه سیب دارای خواص ضد التهاب است که به کاهش التهابات در بدن کمک می‌کند.

در نهایت، باید به این نکته توجه داشت که مصرف سرکه سیب باید با احتیاط و به میزان مناسب صورت گیرد و در صورت داشتن بیماری‌های خاص، قبل از مصرف حتماً با پزشک مشورت شود.

طرز تهیه سرکه سیب محلی

مواد لازم

  1. سیب سه کیلوگرم
  2. سرکه طبیعی یک فنجان
  3. شکر ۱۵۰ گرم
  4. نمک سه قاشق غذاخوری
  5. نخود ۲۰ عدد
  6. آب به مقدار لازم

روش قدم به قدم تهیه سرکه سیب

در آغاز سیب‌ها را کاملا شسته و سپس خشک کنید. آن‌ها را به چهار قسمت تقسیم کنید. توجه داشته باشید که چوب و هسته‌های آن را جدا کرده باشید. سیب‌ها را در دبه ریخته و یک چهارم بالایی آن را خالی بگذارید. حال وقت آن رسیده که شکر، نمک، نخود و سرکه را با هم ترکیب کرده و با آب داخل ظرف بریزید. آب را به میزانی اضافه کنید که سیب‌ها زیر آب قرار بگیرند.

مواد داخل ظرف را با قاشق چوبی هم زده و روی آن را با پارچه تمیز و کش ببندید (در آنرا نگذارید). ظرف را در جای گرم و تاریک قرار داده بگذارید ۱۰ روز بماند. پس از ۱۰ روز در دبه را محکم بسته و به هیچ وجه آن را باز نکنید. از آغاز کار تا ۵۰ روز بگذارید مواد داخل دبه به همان حال بمانند. حال می‌توانید محتویات ظرف را صاف کرده و در بطری بریزید. سرکه آماده است.

طرز تهیه سرکه سیب خانگی

مواد لازم

  1. سیب به میزان دل‌خواه
  2. برای هر ۱۰ کیلوگرم سیب، نیم کیلوگرم شکر
  3. آب سالم یا جوشیده

طرز تهیه به روش سنتی در منزل

نخست سیب‌ها را از آلودگی پاک کرده، سپس آن‌ها را خرد کنید و فقط چوب آن را دور بریزید. باقی قسمت‌ها را برای سرکه سیب نگه دارید. سیب‌ها را درون یک دبه تمیز بریزید و شکری را که کنار گذاشته‌اید به آن اضافه کنید، در پایان به میزانی آب اضافه کنید که روی سیب‌ها را بپوشاند. توجه داشته باشید که حداقل یک چهارم دبه باید خالی بماند.

در دبه‌ را باز بگذارید. این کار برای آنکه جریان هوا در آن وجود داشته باشد، لازم است و مانع کپک زدن می‌شود. بهتر است دبه در محلی با دمای بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار داده شود. این کار برای زودتر عمل آمدن سرکه مناسب است و هم از کرم‌زدگی آن جلوگیری می‌کند.

بعد از چند روز عطر سرکه باعث جذب مگس سرکه می‌شود. ورود این حشره فواید بسیاری برای تهیه محصول نهایی خواهد داشت. حال وقت آن است که به مدت ۴۰ تا ۵۰ روز صبر کنید و پس از آن سرکه را صاف کنید این بهترین زمان مصرف سرکه سیب است.

طرز تهیه سرکه سیب در طب سنتی

سیب را شسته و خوب خشک کنید. دم و هسته‌ها را از سیب جدا کرده و آن را خرد کنید. سیب خرد شده را درون ظرفی تمیز بریزید و سرکه را به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که یک چهارم دبه باید خالی بماند. در دبه را ببندید یا حتی می‌توانید با پارچه روی آن را بپوشانید. حال آن را در جایی گرم بگذارید.

در این روش باید صبر بسیار داشته باشید. ۶۰ تا ۹۰ روز صبر کنید و بعد دبه را باز کرده و بچشید. اگر ترش شده بود، می‌توانید مواد داخل ظرف را صاف کرده و داخل شیشه بریزید. پس از ۲۰ روز سرکه سیب شما آماده میل کردن است.

شرایط ماندگاری سرکه سیب چگونه است؟

با توجه به اینکه سرکه طبیعت اسیدی دارد، خود را حفظ می کند و نیازی به سرد کردن نداشته و مقاومت آن نامحدود است. لذا برای نگهداری سرکه باید از ظرف‌های شیشه‌ای که در دارند استفاده کنید و دمای آن معتدل باشد و در سایه نگه داشته شود. در بعضی از اوقات ممکن است سرکه به سمت کدری، رسوب، ته نشست رفته و در آن تغییر رنگ ایجاد شود که هنوز قابل استفاده است و جای نگرانی ندارد. اگر رسوب کرد می‌توانید آن را از صافی رد کرده و گل آن را دور بریزید.

نکات مهم برای تهیه سرکه سیب در خانه

  • اینکه بدانید چه نوع سیبی برای سرکه سیب مناسب است، به شما کمک می کند تا سرکه سیب مرغوبی داشته باشید. (اگر سیب ها ترش باشد سرکه شما زیاد مرغوب نخواهد شد.)
  • دلیل اینکه درب پارچه ای را روی ظرف شیشه ای قرار دادیم این است که گازهایی که در مدت زمان تخمیر از سیب ها خارج می شود، راهی به بیرون داشته باشد. در این صورت سرکه سیب خانگی بهتری را خواهید داشت.
  • ممکن است قبل از صاف کردن دانه های سفیدی را روی سرکه سیب مشاهده کنید که آن ها اصلا کپک نیستند و بلکه طبیعی هستند.
  • در صورتی سرکه سیب محلی کپک زده است که سیب ها سبز رنگ شوند.
  • در صورتی که هنگام ریختن شکر تعدادی نخود نیز به ظرف شیشه ای اضافه کنید باعث سریع تر شدن روند تهیه سرکه سیب با نخود می شوید.
  • بعد از ۷۰ روز در صورتی که آب و سیب اندکی ترش شده بود یعنی آماده صاف کردن است.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد