پاپو
تاریخ انتشار : 03 دی 1402 18:22

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

طرز تهیه لوکوم نارنگی

لوکوم نارنگی یا همان “باسلوق نارنگی” یکی از خوراکی‌های محبوب در جهان است. این خوراکی در بسیاری از کشورها به عنوان یکی از شیرینی‌های محبوب و پرطرفدار شناخته می‌شود. در اینجا به توضیحات بیشتر در مورد لوکوم نارنگی می‌پردازیم. اما پیش از آنکه به سراغ دستور تهیه لوکوم نارنگی برویم، اندکی در رابطه با خواص بینظیر میوه نارنگی صحبت خواهیم نمود. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

خواص نارنگی

میوه نارنگی یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است که علاوه بر طعم خوشایند، خواص بسیاری نیز دارد. نارنگی میوه‌ای با رنگ قرمز و خوشه‌ای است که در فصل تابستان می‌روید. این میوه در بسیاری از کشورها کشت می‌شود و در بسیاری از غذاها و شیرینی‌ها به عنوان تزئینات استفاده می‌شود.

خواص میوه نارنگی برای سلامتی بسیار مفید هستند. این میوه حاوی ویتامین C، فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌های قوی است. ویتامین C در نارنگی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و به حفظ سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کند. فیبر در نارنگی به عنوان یک جذب‌کننده آب و ترشحات دستگاه گوارش عمل می‌کند و به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان کمک می‌کند. پتاسیم نیز در نارنگی به عنوان یک مواد معدنی مهم عمل می‌کند و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

همچنین، نارنگی دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. این خواص به خصوص برای افرادی که با بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید و التهاب روده دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار مفید است.

با توجه به خواص بسیار مفید نارنگی برای سلامتی، مصرف آن در رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است. می‌توانید نارنگی را به صورت تازه، درست شده به صورت آبمیوه، در دسر و شیرینی‌ها یا حتی به صورت یخ‌زده مصرف کنید. با این حال، بهتر است همیشه از میوه نارنگی تازه و خودرو استفاده کنید تا بتوانید از خواص آن بهترین استفاده را ببرید.

ساده‌ترین روش تهیه لوکوم نارنگی

مواد لازم جهت تهیه لوکوم نارنگی:

نارنگی ۷ عدد
آب ۴ لیوان
شکر ۳ لیوان
پودر قند ۱/۲ پیمانه
پودر وانیل ۲ گرم
نشاسته ۱ فنجان

مرحله اول: آماده کردن شربت شکر

ابتدا شکر و سه لیوان آب را داخل قابلمه ریخته و روی شعله به مدت ده دقیقه هم بزنید تا شکرها حل شده و روی حرارت غلیظ شود.

مرحله دوم: آماده کردن آب نارنگی

نارنگی‌ها را پوست گرفته و داخل مخلوط‌کن بریزید، پس از مخلوط شدن آن را از صافی رد کنید. در ادامه یک پیمانه آب و آب نارنگی را داخل قابلمه ریخته، نشاسته را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و تا مدتی که مخلوط آب نارنگی و نشاسته شروع به بالا آمدن کند هم بزنید. وقتی مخلوط شروع به بالا آمدن کرد شربت شکر را به آن اضافه کنید و به مدت نیم‌ساعت روی حرارت هم بزنید تا جوشیده و غلیظ شود.

مرحله سوم: اضافه کردن پودر نارگیل

پس از غلیظ شدن مخلوط، پودر نارگیل را به آن اضافه کنید تا شبیه ژله شود. حالا می‌توانید مخلوط را داخل ظرف مناسب ریخته و در دمای اتاق بگذارید تا خوب خنک شود. پس از خنک شدن به مدت یک ساعت داخل یخچال نگهداری کنید. در نهایت می‌توانید مخلوط ژله‌ای را به شکل‌های مورد نظر برش داده (مکعب‌های دو سانتی‌متری) و روی آن را پودر قند بپاشید.

نکاتی که در تهیه لوکوم نارنگی بهتر است بدانید!

در این بخش به چند نکته کلیدی برای تهیه لوکوم نارنگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • در تهیه لوکوم نارنگی از آب نارنگی استفاده می‌شود تا عطر و طعم بیشتری داشته باشد.
  • برای بافت نرم لوکوم نارنگی مقداری نشاسته گندم یا ذرت در آن استفاده کنید.
  • برای اینکه لوکوم نارنگی زودتر سفت و بسته شود می‌توانید مخلوط ژله‌ای را داخل فریزر قرار دهید.
  • برای تزئین لوکوم نارنگی از پودر شکر، میوه‌های تازه، پودر نارگیل، آجیل (پسته، گردو) و شکلات استفاده می‌شود.
  • هنگام اضافه کردن نشاسته دقت کنید که نشاسته خوب حل شود و به صورت گلوله گلوله نشود.
  • اگر نارنگی‌ها ترش بود، می‌توانید شکر بیشتری استفاده کنید.
  • برای تهیه لوکوم نارنگی می‌توانید از مغزهایی مانند چهار مغز استفاده کنید.
  • برای داشتن طعم لذیذ، می‌توانید از وانیل در لوکوم نارنگی استفاده کنید.
  • مخلوط ژله‌ای را زود از روی حرارت برندارید چون لوکوم شل می‌شود و ژله آن خوب نمی‌بندد. سعی کنید مخلوط روی حرارت به غلظت کافی برسد.
  • با هم‌زدن مرتب مخلوط، از چسبیدن آن به کف قابلمه جلوگیری کنید.

تاریخچه لوکوم

شیرینی لوکوم یکی از قدیمی ترین شیرینی های جهان است که به احتمال زیاد از دهه ۱۷۰۰ در ترکیه به وجود آمده است..
مشهور است در زمان یکی از شاهان عثمانی ، زنان حرمسرا به شاه عثمانی اعتراض کردند ، چهار همسر شاه عثمانی گفتند از شیرینی ها و آبنباتهای سخت خسته شده اند و یک شیرینی نرم و راحت خواستند که از خوردن آن لذت ببرند.
سلطان برای دلجویی از زنان حرمسرا و جلب رضایت آن ها ، همه سرآشپزهای قنادی خود را احضار کرد و از آنان خواست بهترین و خوشمزه ترین شیرینی که می توانند را تولید کنند.
در این میان ، قنادی که مشتاق رضایت سلطان بود ، معجونی از شربت قند ، طعم دهنده های مختلف ، مغزها و میوه های خشک را مخلوط کرد و سپس آنها را با ماستیک (صمغ عربی) بهم پیوند داد. او آب ، شکر ، نشاسته ذرت ، خامه تارتار و گلاب را مخلوط کرد ، آن را پخت ، مخلوط را در یک تابه صافی که با روغن بادام آغشته شده ریخت و اجازه داد تا خنک شود. سپس روی آن پودر قند پاشید. آن را به تکه هایی به اندازه لقمه برش داد . این شیرینی جدید برای جویدن ،بسیار نرم و راحت بود و بافت دلپذیری داشت.


پس از چندین بار تلاش مداوم ، شیرینی بسیار خوشمزه از آشپزخانه دربار بیرون آمد . سلطان بعد از چشیدن این گوهرهای کوچک و خوشمزه چنان خوشحال شد که سازنده شیرینی را قناد اصلی دربار خواند . از این پس ، در جشن های روزانه دربار عثمانی این شیرینی سرو میشد . لوکوم در دوره عثمانی قسمت مهمی ازغذاهای کاخ بود .

خیلی سریع لوکوم به هدیه ای شیک تبدیل شد که در دستمال های مخصوص توری پیچیده می شد و به عنوان هدیه فرستاده و یا تقدیم می شد. همچنین در مراسم خاستگاری بسیار مورد استفاده قرار میگرفت و مورد پسند عامه مردم بود.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد