پاپو
تاریخ انتشار : 06 مهر 1401 14:32

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

طرز تهیه مربای به خانگی خوش رنگ

مرباها یکی از بهترین و سالم ترین مواد غذایی برای وعده صبحانه هستند. البته به شرط اینکه با مقدار مناسب مصرف شوند. تهیه مرباهای متنوع یکی از سنت های دیرین ایران زمین است که خانم های با سلیقه ایرانی، در هر فصل برای پخت مربای مخصوص همان فصل اقدام می کنند و با پخت مرباهای رنگین و خوشمزه، هم سفره های صبحانه خود را خوش رنگ می کنند و اعضای خانه را به ذوق می آورند و هم عزیزانشان را به یک وعده غذایی سالم دعوت می کنند.

مربای به یکی از خوشمزه ترین مرباهایی است که در فصل پاییز پخت می شود. میوه به دارای خواص و فواید بیشماری است. بنابراین بدیهی است که مربای این میوه هم دارای خواص و فواید بیشماری باشد. طرز تهیه متنوعی برای این مربای خوشمزه وجود دارد، اما همه ما به دنبال یه دستور پخت آسان هستیم که در عین سادگی، بتواند یک مربای خوشمزه و خوشرنگ را به ما تحویل دهد.

به همین دلیل بر آن شدیم تا دستور پخت مرباب خوش رنگ به را برای شما عزیزان آماده نماییم. اگر اهل پخت مرباهای متنوع هستید می توانید مطالب مربوط به مربای آلبالو و مربای توت فرنگی را هم بخوانید و مورد استفاده قرار دهید. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مربای به

مربای به یکی از انواع مرباهای بسیار خوشمزه و محبوب در میان ایرانیان است که مانند دیگر مرباها بیشتر به عنوان صبحانه استفاده می شود. این مربا خوشمزه علاوه بر این طعم بسیار خوبی دارد، دارای رنگ و لعاب فوق العاده زیبایی می باشد. مربای به معمولا در فصل پاییز که میوه به در بازار به وفور یافت می شود پخته می شود و به همین دلیل باید نکاتی را در پخت این مربا رعایت کنیم تا ماندگاری آن حدود یک سال یا بیشتر باشد. جالب است بدانید میوه به هم مانند سیب زرد است ولی می توانیم مربای آنرا به رنگ قرمز بسیار خوشرنگ تهیه کنیم.

به دارای خواص و فواید فراوانی است و به همین علت بسیاری از بیماری‌ها را تسکین می‌دهد. علاوه بر میوه به دانه به به درمان گلودرد کرده و روغن به نیز از تعریق جلوگیری می‌کند. میوه به غنی از ویتامین‌ها مانند ویتامین A، B و C، فیبر، مس، کلسیم، آهن، پتاسیم، سلنیوم، فسفر، روی و منیزیم است. در ادامه به بررسی برخی از خواص به می‌پردازیم.

از جمله خواص به می‌توان به مفید بودن این‌ میوه در بارداری برای خانم‌ها اشاره کرد. استفاده از میوه به و دمنوش به برام خانم‌ها در حین دوران بارداری و حاملگی خواص و فواید زیادی به همراه دارد. میوه به حاوی مقادیر بالای ویتامین B6 است و بر روی تهوع و استفراغ بارداری موثر و کمک ‌کننده است از همین رو در بارداری به خصوص بین هفته ششم تا چهاردهم بارداری، مصرف میوه به به خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

طرز تهیه مربای به

مواد لازم مربای به قرمز
به ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
هل ۲ عدد
چوب دارچین ۱ تکه
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت

مرحله اول

برای تهیه مربای به خوشمزه ابتدا به ها را می شوییم، سپس با پوست به صورت نگینی خرد می کنیم. توجه داشته باشید که پوست گرفتن به باعث می شود که به ها در هنگام پخت له شوند، پس بهتر است پوست به را نگیریم.

مرحله دوم

در این مرحله به ها را داخل یک قابلمه مسی یا رویی می ریزیم، سپس به اندازه ای آب اضافه می کنیم که سطح آب یک بند انگشت بالاتر از سطح به ها باشد. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله سوم

پس از گذشت ۳۰ دقیقه شکر را به همراه چوب دارچین و هل به قابلمه اضافه می کنیم، سپس حرارت را ملایم تر می کنیم و یک دم کنی روی درب قابلمه قرار میدهیم. حرارت زیر قابلمه باید روی کمترین درجه باشد تا مربا خوشرنگ تر شود.

مرحله چهارم

پس از گذشت ۲ تا ۳ ساعت آب لیمو ترش را به قابلمه اضافه می کنیم و کمی ترکیب می کنیم. اضافه کردن آب لیمو ترش باعث می شود که مربای ما پس از پخت شکرک نزند. نکته دیگر در مورد به این است که غلظت شهد آن نباشد خیلی زیاد باشد.

مرحله پنجم

چون شهد مربای به پس از خبک شدن چند درجه سفت تر می شود، به همین دلیل نباید اجازه دهیم شهد مربا بیش از حد غلیظ شود. نکته دیگر در مورد رنگ این مربا این است که هر چقدر زمان پخت مربا طولانی تر شود، رنگ مربا تیره تر می شود.

مرحله ششم

پس از اینکه مربا به غلظت مناسب رسید، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم، سپس چوب دارچین و هل را خارج می کنیم، سپس دم کنی را مجددا روی درب قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم مربا به همین صورت به مدت ۲۴ ساعت در فضای آشپزخانه استراحت کند.

مرحله هفتم

پس از گذشت این زمان مربا را درون ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم. در برخی دستورها مقداری گردوی تازه هم به مربای به اضافه می کنند که سلیقه ای می باشد و در صورت تمایل می توانیم این کار را انجام دهیم.

نکته‌های کلیدی تهیه مربای به

– برای قرمز شدن رنگ مربا باید زمان پخت حرارت ملایم باشد و درِ قابلمه نیز بسته باشد. در این صورت مربای خوشرنگ و قرمزی خواهید داشت.

– می‌توانید از کمی زعفران دم‌کرده برای خوشرنگ شدن مربا استفاده کنید.

– شربت مربا نباید زیاد غلیظ باشد چون مربا بعد از یک روز ماندن غلیظ تر میشود ، میتونید از دونه هل یا وانیل استفاده کنید.

-مربا بِه در قابلمه مسى بهتر رنگ میاندازد و قشنگ تر میشود ولى از قابلمه لعابى یا استیل هم می توانید استفاده کنید، هرچقدر زمان پختن بِه طولانى تر باشد, پر رنگ تر و قرمزتر میشود. حتماً درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

البته اگر نکات را رعایت کنید در قابلمه چدن، تفلون یا سرامیکی هم مربای خوبی خواهید داشت.

– از آنجا که به خودش عطر خوبی دارد نیازی نیست به مربا اسانس یا وانیل اضافه کنید. استفاده از هل هم اختیاری است.

– توجه کنید مربای به را کمی رقیق‌تر از مرباهای دیگر از روی حرارت بردارید. در غیر این صورت بعد از پخت حالت ژلاتینی پیدا می‌کند.

– مربای «به» رنده‌ای هم به همین صورت تهیه می‌شود. تنها کافی است «به» را به جای خرد کردن رنده درشت کنید.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد