پاپو
تاریخ انتشار : 30 خرداد 1401 10:28

طرز تهیه مربا آلبالو و شربت آلبالو همزمان

بازم فصل خوشمزه های تابستونی رسیده و خانم های خونه دست به کار شدن تا انواع مرباها و شربت ها را بپزند و در کنار عزیزانشون نوش جان کنند. یکی از بهترین میوه های تابستونی که هم خودش خوشمزه ست و هم مربا و شربتش، میوه ترش آلبالو هستش.

کمتر کسی پیدا میشه که بگه من شربت آلبالو دوست ندارم و یا حتی اونایی که اصلاً اهل مربا و مارمالات نیستن، بازم مربای آلبالورو یه تستی می کنن. از آلبالو پلو نگم برات که تو این فصل، زینت بخش سفره مهمونی هاست!

خیلی از افراد می تونن با آلبالو مربا درست کنن؛ اما تو درست کردن شربت آلبالو مشکل دارن. یعنی نمی دونن ه چقدر شکر بریزنف چقدر بزارن جوش بخوره، یا اینکه برای شربت باید آب اضافه کنن یا نه و هزارتا سوال دیگه که موقع درست کردن مربای آلبالو با اون درگیر میشن و نهایتاً هم بیخیال شربت میشن و فقط یه مربای خوشمزه درست می کنند.

اما ما امروز اومدیم تا طرز تهیه همزمان مربای آلبالو شربت آلبالو رو به صورت همزمان آموزش بدیم. چی بهتر از این؟؟؟ با یه تیر دو نشون بزنین!

هم یه مربای خوشمزه درست کنین و هم یه شربت جانانه. ادامه مطلب رو از دست ندین …

 

طرز تهیه مربای آلبالو

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو

آلبالو: یک کیلوگرم
شکر: یک کیلوگرم
وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری (اختیاری)

بدون هسته کردن آلبالو

آلبالوها را شسته و اجازه بدهید که آب اضافی آن برود.

سعی کنید از آلبالوی اول فصل استفاده کنید که بسیار خوشرنگ است و ترش مزگی آن بیشتر است.

هسته آلبالوها را بگیرید. بهتر است این کار را با انگشتان دست انجام بدهید تا آلبالوهای داخل مربای آلبالوی شما حالت لهیده پیدا نکند. برای این کار آلبالو را بین دو انگشت شست و اشاره کمی ورز بدهید تا آلبالو شل شود. سپس با کمی فشار بدون این که شکل اصلی آلبالو از هم بپاشد هسته آن را از طریق سوراخ انتهایی خارج کنید. اگر دوست نداشتید یا برایتان سخت بود می توانید از دستگاه های خیلی ساده هسته گیر استفاده کنید. یک روش راحت تر هم استفاده از یک نی نوشیدنی است.

آب انداختن آلبالو

دقت داشته باشید که وزن آلبالوی بدون هسته برای مربای آلبالو باید برابر با وزن شکر مورد استفاده باشد. اگر از آلبالوی اول فصل و نوبری استفاده کردید باید مقدار شکر بیشتری استفاده کنید (یک و نیم کیلو شکر به ازای هر کیلو آلبالوی بدون هسته) تا جبران این ترش مزگی را بکند.

دو سوم شکر را باید لابلای آلبالوهای هسته گرفته شده بپاشید. به این ترتیب که یک لایه آلبالو در ظرف بریزید و روی آن را کاملا با شکر بپوشانید. دوباره یک لایه آلبالو و یک لایه شکر و این کار را تا انتها ادامه بدهید.

اگر می خواهید مربای شما شفاف و خوشرنگتر شود می توانید به ازای ۱۰۰ گرم شکر، ۲۰ گرم نبات را جایگزین کنید.

بسته به ذائقه تان می توانید هنگام  تهیه مربای آلبالو گلاب، پودر هل و وانیل هم اضافه کنید.

اگر دوست دارید علاوه بر مربای آلبالو، شربت آلبالو هم درست کنید باید یک لیوان آب و نیم کیلو شکر اضافه را به مخلوط شکر و آلبالو اضافه کنید.

درب مخلوط آلبالو و شکر را ببندید و به مدت یک شب (یا نصف روز) داخل یخچال قرار دهید تا آلبالوها کاملاً آب بیندازد.

پختن مربای آلبالو

آلبالوها را پس از طی شدن این مدت از یخچال خارج کرده و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید.

ظرف مورد استفاده بهتر است که از نوع لعابدار یا مسی باشد اما می توانید از ظرف های جنس روی هم استفاده کنید. نکته دیگر این که ظرف شما آنقدری بزرگ باشد که وقتی آلبالوها را درون آن می ریزید نصف آن خالی باشد تا آلبالو موقع جوشیدن سر نرود.

زمانی که مربای آلبالو شروع به جوشیدن کرد یک قاشق آبلیمو یا مقدار جوهر لیمو به آن اضافه کنید.

کف جمع شده روی مربای آلبالو در حال جوشیدن را باید مرتباً بگیرید تا رنگ مربای آلبالوی شما شفاف بشود. از زمانی که آلبالوها به جوش آمد باید ۱۰ دقیقه این جوشیدن ادامه پیدا کند. هر چقدر که مربای شما بیشتر جوش بخورد رنگ آن تیره تر می شود و شکر آن طعم سوختگی به خودش می گیرد.

در این مرحله آلبالوها را از شربت جدا کنید و باقیمانده شکر را به شربت اضافه کنید و اجازه دهید که شربت آلبالو به تنهایی برای نیم ساعت دیگر روی حرارت ملایم جوش بخورد.

برای تهیه شربت آلبالو مقدار جوشیدن باید بیشتر باشد تا شربت غلیظ تر شود.

قوام شربت آلبالو

دقت داشته باشید که غلظت شربت آلبالو بعد از سرد شدن بیشتر می شود بنابراین کمی از شربت در حال جوشیدن را در کاسه ای بریزید و داخل یخچال یا فریزر قرار دهید تا زودتر سرد شود و عیار غلظت آن دستتان بیاید.

یک روش دیگر برای این که بدانیم آیا شربت آلبالو قوام لازم را دارد یا نه این است که یک لیوان آب سرد کنار دست تان بگذارید و هر بار مقدار کمی از شربت را داخل آن بچکانید. اگر شربت قبل از رسیدن به کف لیوان پخش شد به معنی آن است که قوام لازم را ندارد ولی اگر شربت به طور منسجم به کف لیوان رسید نشان می دهد که قوام آمده و می توانید آن را از روی حرارت بردارید.

سؤالات رایج در تهیه مربا و شربت آلبالو:

  • کپک زدن و ترش شدن مربا و شربت این حالت در صورتی در مربا و شربت به وجود می‌آید که مربا یا شربت به حد کافی قوام نیامده باشد. اگر در یکی دو روز اول متوجه رقیق شدن شربت یا مربا شدید آن را دوباره بجوشانید تا قوام بیاید.
  • شکرک زدن مربا و شربت این حالت در زمانی به وجود می‌آید که شربت و مربا با حرارت تند جوشیده باشد و آب آن سریع تبخیر شده باشد. در چنین حالتی کمی آب جوش اضافه کنید و شربت را دوباره بجوشانید یا ممکن است میزان شیرینی شربت یا مربا زیاد باشد که بهتر است برای مرباها و شربت‌های شیرین از کمی آب‌لیموی تازه استفاده شود.
  • شفاف شدن شربت‌ها برای شفاف شدن شربت‌ها و جرم‌گیری آن‌ها می‌توان از یک عدد سفیده تخم‌مرغ استفاده کرد به‌طوری‌که وقتی شربت در حال جوش است سفیده را اضافه ولی مخلوط نمی‌کنیم. سفیده جرم شکر را می‌گیرد و تیره می‌شود در نتیجه شربت شفاف می‌شود. سپس سفیده را از شربت بیرون می‌آوریم.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد