پاپو
تاریخ انتشار : 25 مهر 1397 10:40

موضوع نوشته: صفحه نخست » سبک زندگی »


راهکارهایی برای مدیریت دعوا و مشاجره زناشویی

پس از دعوا و مشاجره، همیشه شرمساری و پشیمانی ذهن هر شخصی را درگیر می کند، زیرا آن جمع خانوادگی که می توانست با بحث های مفید و جالب در مورد زندگی و چالش ها دوام داشته باشد و می توانست به جمع خانواده کمک کند تا با هم بیشتر صحبت و مشورت کنند، تبدیل به یک جمع طوفانی شده است. کاملا درست است که باید نظر خود را در مورد مسائل خاصی بیان کنیم و نباید شخصی مجهول و مطیع باشیم، اما باید به عقاید دیگران نیز احترام بگذاریم و بیاموزیم که قبل از هر عکس العملی فکر کنیم تا باعث دعوا و مشاجره در اطراف میز شام نشویم.

اگر بحث بین اعضای خانواده است، اگر دقت نکنید و مراقب اوضاع نباشید، این بحث ها می تواند آغاز گر دعوا و مشاجره های آتی شود که ممکن است برای سال ها ادامه داشته باشد. نگران نباشید اگر می خواهید به دعوا و مشاجره پایان دهید، شما باید بدانید که چگونه دعوا و مشاجره را مدیریت کنید. در این مقاله سعی داریم که به شما نکاتی را بگویم که بتوانید دعوا و مشاجره را فروکش کنید و مانع اوج گرفتن آن شوید.

۱۳ نکته برای مدیریت دعوا و مشاجره زناشویی

۱. از بحث در مورد هر موضوعی که بیش از حد شخصی باشد اجتناب کنید.

برخی افراد با صحبت در مورد مسئله کاملا شخصی، فردی را آزرده خاطر می کنند یا اینکه با ابراز نظر و عقایدشان به احساسات دیگران آسیب می رسانند، در بسیاری از مواقع وارد شدن به قلمرو شخصی دیگران بحث و مشاجره ناامنی در پی خواهد داشت. بنابراین، قبل از قضاوت، بیاندیشید که چرا پرسیدن یک موضوع شخصی باعث خشمگین شدن یا تحت تاثیر قرار گرفتن طرف مقابلتان شده است.

در مورد مسائل زناشویی هم باید گفت، بعضی‌ها فکر می‌کنند باید همه چیز را درباره زندگی شریک زندگی‌شان بدانند. آنها می‌خواهند هر لحظه بدانند همسرشان چه می‌کند؟ با چه کسی است؟ و حتی چه می‌خورد. بیش از حد دانستن باعث گله و شکایت، دعوا و مشاجره خواهد شد و در مواقع بحرانی شاید مجالی برای بازگشت و جبران باقی نماند.

۲. اگر جر و بحث شدت گرفت، موضوع را تغییر دهید.

اگر دعوا در حال شدت گرفتن باشد و افراد درگیر در بحث کاملا هیجانی و برانگیخته شده باشند، موضوع چالش و بحث را تغییر دهید . با این حال این کار را خیلی واضح انجام ندهید، زیرا باعث می شود طرف مقابل احساس کند به او بی احترامی شده است و حرف هایش مورد توجه کسی نبوده است، بنابراین این کار بیشتر او را آزار می دهد. پس کاملا هوشیارانه رفتار کنید.

مثلا، اگر دعوا و مشاجره سر میز در خانه شما اتفاق بیفتد، خودتان را با تمیز کردن بشقاب ها مشغول کنید و یا بپرسید که آیا کسی نیاز به نوشیدنی دارد ، حتی با این کار شاید یکی از کسانی که در این بحث بیشتر گیر افتاده است، را روی صحبت هایتان متمرکز خواهید کرد.

۳. فحش و ناسزا نگویید.

اغلب مردم نسبت به کلمات توهین آمیز واکنش نشان خواهند داد، کم کم متوجه خواهید شد که آنها یک واکنش تهاجمی از خود نشان خواهند داد و دعوا ومشاجره اوج خواهد گرفت. شما یک دایره لغت وسیع دارید، بنابراین بیشتر از آن استفاده کنید، کلمات توهین آمیز را بر زبان نیاورید و یا آن را به زمان دیگر موکول کنید.

۴. با احترام رفتار کنید.

نظرات دیگران را رد نکنید و همیشه به آنچه که بقیه می گویند گوش کنید. به نظرات و عقاید دیگران احترام بگذارید و ناعادلانه قضاوت نکنید. اگرچه شما ممکن است به طور کامل با نقطه نظر آنها مخالف باشید، خونسرد باشید و سخنان نیش دار وکنایه آمیز بر زبان نیاورید. آتشین مزاج نباشید.

۵. به موسیقی های آرام بخش و بی کلام گوش دهید

روش دیگر و البته موثر این است که افراد هر جایی که امکانش را دارند به موسیقی گوش بدهند چراکه موسیقی های آرام بخش نیز می توانند بر دوری از پرخاشگری و دعوا و مشاجره بسیار موثر بوده و با تأثیر مستقیم روانی باعث آرامش فرد می شود.

۶. خشم خود را کنترل کنید.

من درک می کنم که چقدر دشوار است که در دعوا بتوانید زبانتان را کنترل کنید، بخصوص زمانی که طرف مقابل حالت تهاجمی دارد، به هر حال سعی کنید که جلو زبان خود را نگه دارید و هر سخنی را بیهوده بر زبان نیاورید. سعی کنید خشم خودتان را کنترل کنید.

بحث و مشاجره با یک دوست خوب یا همسر یا یک عضو خانواده به این معنا نیست که شما حق دارید آنها را آزرده خاطر سازید، و هر چه بر سر زبانتان می آید بگویید. پس شنونده باشید نه گوینده.

۷. هدفتان برنده شدن در دعوا و مشاجره نباشد.

هدف از بحث بین دو نفر باید درک متقابل و رسیدن به توافق نظر یا پیدا کردن راه حل باشد که نیازهای هر دو طرف در آن ملاحظه شود و احساسات کسی در بحث نادیده گرفته نشود. اگر سعی دارید نشان دهید که طرف مقابل‌تان چه اشتباهاتی انجام داده است و می خواهید احساسات او را نادیده بگیرید و برای برنده شدن در دعوا و مشاجره روی نظر خودتان اصرار و پافشاری دارید، بدانید که مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اید. در اینصورت دعوا و مشاجره اوج خواهد گرفت و اوضاع بدتر خواهد شد.

۸. با یک یا دو شوخی جو خانه را عوض کنید.

اگر چه در برخی از مشاجره ها واقعا نمی توان بحث را به جو کمدی و حرکات خنده دار و جوک گفتن تغییر داد اما در اغلب موارد، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، اگر بتوانید بحث را با یک لطیفه و مزه پرانی تغییر دهید، دعوا و مشاجره را کنترل کرده اید. بنابراین، برای جلوگیری از شدت گرفتن دعوا و مشاجره به صورت طنزآمیز با یکدیگر صحبت کنید، شوخ طبع باشید و از جملات و کلمات طنزآمیز استفاده بکنید. اما مواظب باشید که شوخی ها و جملاتتان تحقیرکننده و توهین آمیز نباشد!

۹. صدای خود را بالا نبرید.

هنگام ابراز نظرات و عقایدتان که احساس حق به جانب نسبت به آن ها دارید، ممکن است با یک چالش سخت روبه رو شوید یعنی نتوانید تون صدای خود را در سطح عادی نگه دارید، به یاد داشته باشید که صدایی که برای ابراز احساسات بالا برده می شود به راحتی می تواند تبدیل به فریاد بلندی شود که از روی خشم و غضب است. پس هنگام بحث و دعوا احتیاط کنید مراقب باشید و صدای خود را بالا نبرید.

۱۰. از اطرافیان کمک بخواهید، بجز کسانی که تمایل به وساطت ندارند.

بعضی از مردم به طور طبیعی ساکت تر از دیگران هستند، اما اگر یک عقیده و نظر جالب داشته باشند و بخواهند آن را ارائه بدهند، قصد به تنش در آوردن طرفین دعوا و اوج گرفتن مشاجره را ندارند، بلکه می خواهند با وساطت مشاجره را فروکش کنند. شما می توانید از آنها درخواست کنید و نظر آن ها در بحث و دعوا بپرسید. با این حال، بعضی از مردم نیز ترجیح می دهند فقط گوش بدهند و علاقه ای به وارد شدن در دعوا و مشاجره ندارند. دقت کنید تا بدانید چه کسی کم حرف است و محتاطانه حرف می زند و چه کسی فقط در بحث ها نظاره گر و تماشاچی است.

۱۱. هر کجا که می توانید از موضع خود کوتاه بیایید.

در اوج یک بحث داغ، طبیعی است که نخواهید از موضع خود عقب نشینی کنید. ممکن است در دعوا و مشاجره حالت دفاعی داشته باشید. خوب دقت کنید این کار طبیعی است، اما موثر نیست. سعی کنید نفس عمیقی بکشید، سعی کنید خشم خود را کنترل کنید و از خودتان بپرسید آیا می توانید در مورد برخی چیزهایی که طرف مقابلتان می گوید کوتاه بیایید یا نه. شاید واقعاً باید به خاطر حرفی که زده اید عذرخواهی کنید.

بعضی‌ها سعی می‌کنند هرگونه اشتباه و خطای خود را انکار کنند و به هیچ طریق زیر بار نمی‌روند که ممکن است خودشان موجب بروز مشکل شده باشند. شاید به نظر برسد که انکار مسئولیت، استرس و فشار را کمتر ‌کند اما در طولانی مدت موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد و منجر به دعوا و مشاجره های آتی خواهد شد.

۱۲. بحث و دعوا را شخصی نکنید و وارد حریم خصوصی طرف مقابلتان نشوید.

اگر کسی با نحوه موضع گیری شما در مورد موضوع خاصی مخالفت می کند، به این معنی نیست که شخصیت شما را مورد انتقاد قرار می دهد، پس زیاد به دل نگیرید و بحث و مشاجره را بدتر و پیچیده تر نکنید.

این یک راه عالی برای شماست که عقاید خود را بتوانید به راحتی بیان کنید و از کسانی که در اطراف شما هستند چیزهایی یاد بگیرید. اگر کسی در میان صحبت های شما یک نظر بسیار تند و زننده داشت به یاد داشته باشید که در حالت آتشین مزاج این رفتار از او سر زده است پس سعی کنید ببخشید و فراموش کنید.

۱۳. به بحث و دعوا دور میز شام خاتمه دهید.

اگر با کسی روبه رو شدید که زورگو، متعصب و پرخاشگر و اهل دعوا و مشاجره است پس به راحتی می توانید این رفتار را بهانه ای بدانید که او را دیگر نبینید. اگر شما در یک مهمانی خانوادگی بودید و مثلا عمو یا عمه چیزی آزار دهنده به شما بگوید سعی نکنید روی بحث پافشاری کنید. لجبازی نکنید و دعوا و مشاجره را خاتمه دهید. سعی کنید در جریان بحث احساس راحتی داشته باشید و به او اجازه دهید عقایدش را به چالش بکشد، اگر دوست دارید که عمو یا عمه خود را مجددا در مهمانی های خانوادگی ببینید ، سعی کنید لجبازی نکنید و بحث را ادامه ندهید.

نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

مطالب شابه مطلب فوق

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد