پاپو
تاریخ انتشار : 22 آبان 1401 1:55

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

طرز تهیه گوزلمه ترکیه

در سالهای اخیر غذاهای ترکی بسیاری به فرهنگ غذایی ایرانی ما وارد شده و به شدت هم مورد توجه و استقبال قرار گرفته اند. بورک، کباب دونر، کمپیر، فاصولیه، کاورما و …غذاهای معروف ترکیه هستند که در ایران و سایر نقاط جهان هم طرفداران بسیاری دارند. یکی دیگر از این غذاهای ترکی، گوزلمه است. شاید دلیل اصلی محبوبیت این غذا در اسم آن نهفته باشد، گوزلمه به ترکی یعنی منتظر نباش است. زیرا خمیر این غذا به سرعت آماده شده و نیاز نیست که زمان زیادی را صرف آماده سازی آن نمایید. این غذا برای مادران شاغل و مادرانی که پرمشغله هستند و فرزندانی بد غذا دارند بسیار مناسب است. زیرا کودکان از طرفداران اصلی این غذا هستند.

گوزلمه انواع بسیار زیادی دارد،گوزلمه اسفناج، سیب زمین، پنیری، پیتزایی، گوشت، مرغ مواردی از انواع گوزلمه هستند. تنها نکته شباهت این موارد، خمیر آن و طرز تهیه آن است. این خمیر هیچ نیازی به خمیر مایه ندارد و به همین دلیل در نهایت ۲۰ دقیقه آماده می شود.

اگر به دنبال یک غذای خوشمزه و جدید برای اعضای خانواده، خصوصاً فرزندانتان هستید، در ادامه مطلب طرز تهیه دو مدل گوزلمه، یعنی گوزلمه گوشت و گوزلمه پنیری را به صورت مرحله به مرحله توضیح داده ایم. حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

گوزلمه گوشت

مواد لازم برای تهیه گوزلمه ترکیه (خمیر)

آب ۱ پیمانه
نمک ۱ ق چای خوری
آرد ۳ الی ۴ پیمانه

مواد لازم برای مواد میانی گوزلمه ترکیه

پیاز ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
رب ۱ ق غذا خوری
فلفل دلمه ۱ عدد
پنیر پیتزا به مقدار لازم
کره به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا به مقدار لازم

طرز تهیه گوزلمه ترکیه ای با گوشت:

مرحله اول: تهیه خمیر

آرد را سه بار الک کنید و داخل یک کاسه بریزید و نمک را اضافه کنید و وسط آرد را گود کنید و شروع به اضافه کردن آب کنید. باید کم کم آب را بریزید زیرا ممکن است بسته به نوع آرد مقدار بیشتر یا کمتری آرد مصرف شود. حالا شروع به ورز دادن خمیر کنید تا جایی که خمیر نرم و. لطیفی بدست بیاید و در نهایت خمیری به دست نچسبد، خمیر را داخل کاسه قرار دهید و روی آن را بپوشانید و برای ۲۰ دقیقه زمان دهید تا مواد میانی را تهیه کنید.

مرحله دوم: تهیه مواد میانی

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه قرار دهید و تفت داده تا کمی نرم شود و بعد روغن و زردچوبه را اضافه کنید و در ادامه گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و در ادامه ادویه ها را اضافه کنید. فلفل دلمه را خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید و در انتها رب را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. مواد را از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم: پخت گوزلمه

حالا از مواد به اندازه چانه های یک اندازه بگیرید و روی سطح کار به صورت دایره ی باز کنید و از مواد گوشتی در وسط خمیر قرار دهید و پنیر را روی مواد گوشتی قرار دهید و نصف دیگر خمیر را روی آن بیاورید و با کمک چنگال لبه ها را فیکس کنید. یک تابه را روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود و بعد هر گوزلمه را داخل تابه قرار دهید و صبر تا کمی تغییر رنگ دهد و برگردانید تا طرف دیگر نیز پخته شود و بعد کره را روی آن بمالید و به همراه سس دلخواه سرو کنید. نوش جان

 

گوزلمه پنیری

مواد لازم برای تهیه گوزلمه پنیری

مواد لازم گوزلمه پنیری
شیر ولرم یک و نیم لیوان
پودر خمیر مایه خشک نصف قاشق غذا خوری
شکر ۱ قاشق مربا خوری
نمک ۱ قاشق مربا خوری
آرد ۴ لیوان معادل ۵۵۰ گرم
مواد لازم برای چرب کردن
کره ۱۰۰ گرم
روغن مایع آفتابگردان ۴ الی ۵ قاشق غذا خوری
مواد لازم برای داخل گوزلمه
پنیر سفید صبحانه یا پنیر لیقوان به مقدار لازم
پنیر پیتزا به مقدار لازم
جعفری به مقدار لازم
فلفل قرمز شیرین کاپیا (قلقل دلمه ای می توان جایگزین کرد) به دلخواه
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ ۱ عدد
ماست ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه گوزلمه پنیری

مرحله اول

برای تهیه نان گوزلمه پنیری در ابتدای کار، اگر از پودر خمیر مایه خشک فوری استفاده کنیم، داخل ظرف مناسبی همه مواد خمیر به غیر از آرد و نمک را می ریزیم و خوب با هم مخلوط می‌کنیم. بعد نمک و آرد را کم کم اضافه می کنیم.

مرحله دوم

شروع به ورز دادن می کنیم تا خمیر لطیفی به دست آید. سپس روی خمیر را می پوشانیم و به مدت نیم ساعت در محیط استراحت می دهیم تا عمل آید. اگر از پودر خمیر مایه خشک معمولی استفاده کنیم باید آن را فعال کنیم.

مرحله سوم

برای این کار، آن را داخل ظرفی، با شیر ولرم و شکر اضافه کرده و کمی با هم مخلوط می کنیم و در ظرف را می بندیم،۱۰ دقیقه آن را کنار می گذاریم تا سطح آن حباب حباب شود و فعال شود. سپس نمک و آرد را کم کم اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس به خوبی ورز می دهیم و روی آن را پوشانده و نیم ساعت خمیر را در محیط استراحت می دهیم. خمیر عمل آمده را روی میز کار آرد پاشی شده انتقال می‌دهیم و به چهار چانه مساوی تقسیم کرده و آن ها را گرد می‌کنیم.

مرحله پنجم

یکی از چانه ها را با کمی آرد و وردنه به بزرگی سینی فر باز می کنیم. کره و روغن مایع را روی حرارت می گذاریم تا کره آب شود. از مخلوط کره و روغن کمی روی خمیر باز شده می ریزیم و پخش می کنیم. خمیر را از اطراف با دست می کشیم تا خمیر بزرگ‌تر شود.

مرحله ششم

سپس مانند پاکت نامه خمیر را تا می‌زنیم. برای این کار، خمیر را از دو طرف به سمت وسط تا می زنیم. سپس از سمت پایین چندین مرتبه روی یکدیگر تا می‌زنیم تا شکل مربع شود. چانه دوم را هم به همین شکل باز می‌کنیم.

مرحله هفتم

حالا مخلوط کره و روغن روی آن می‌ریزیم از اطراف می کشیم تا بزرگ تر شود و خمیر اولی که به شکل مربع تا کرده‌ایم را دقیقا وسط خمیر باز شده دوم قرار می‌دهیم و دو مرتبه مانند روش قبل تا می‌زنیم. هردو چانه خمیر یک نان خواهد شد.

مرحله هشتم

پس دو چانه خمیر دیگر را هم به همین روش باز کرده،ر وغن می مالیم و تا می زنیم، یعنی دو دست خمیر دوتایی تا شده خواهیم داشت. روی دو دست خمیر تا شده را می پوشانیم و به مدت ۱۵ دقیقه داخل یخچال می گذاریم تا کره بین لایه ها سفت شود.

مرحله نهم

سپس درون یک کاسه، پنیر سفید، پنیر پیتزا، جعفری خرد شده و فلفل خرد شده را با هم مخلوط می‌کنیم. بعد یک دست خمیر را از یخچال خارج می کنیم روی میز کار آرد پاشی شده انتقال می‌دهیم و با وردنه به شکل گرد باز می کنیم.

مرحله دهم

از مواد در نصف خمیر باز شده می ریزیم و با نصف دیگر خمیر روی مواد را می بندیم و لبه ‌های خمیر را محکم می کنیم. مانند نیم دایره یا هلال ماه می شود (دسته دوم خمیر را هم به همین شکل باز کرده و پر می‌کنیم).

مرحله یازدهم

در این مرحله خمیر پر شده را داخل سینی فری که کاغذ روغنی پهن کرده‌ایم، انتقال می دهیم. در یک کاسه زرده تخم مرغ و ماست را با هم مخلوط می کنیم تا یک دست شود. سپس روی آن را مخلوط زرده و ماست می‌مالیم.

مرحله دوازدهم

با نوک چاقو روی آن خطوطی ایجاد می کنیم و روی خمیرها را با سلفون می پوشانیم. و به همین شکل داخل سینی به مدت ۱۰ دقیقه در محیط استراحت می دهیم. داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه قرار می‌دهیم.

مرحله سیزدهم

توجه داشته باشید که باید حرارت از بالا و پایین تنظیم باشد ( منظور از حرارت بالا گریل نیست) تا موقعی که سطح آن طلایی شود و بپزد. بعد از خارج کردن از فر، روی آن ها را کمی کره می ‌مالیم و به صورت دلخواه برش زده و سرو می ‌کنیم.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد