پاپو
تاریخ انتشار : 19 شهریور 1402 16:19

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

طرز تهیه کتلت مرغ بدون سیب زمینی

کتلت مرغ، یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه است که در بسیاری از کشورها سرو می‌شود. این غذا، به دلیل داشتن مرغ به عنوان مواد اصلی آن، حاوی پروتئین بالا و مواد مغذی مهمی است که به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. در ادامه به بررسی فواید کتلت مرغ برای بدن می‌پردازیم.

۱. حاوی پروتئین بالا: کتلت مرغ، به دلیل داشتن مرغ به عنوان ماده اصلی آن، حاوی پروتئین بالایی است که به حفظ سطح پروتئین در بدن کمک می‌کند.

۲. حفظ سلامت قلب: مصرف کتلت مرغ به عنوان یک منبع پروتئین، باعث کاهش سطح کلسترول بد در بدن شما می‌شود و در نتیجه، به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

۳. کاهش وزن: کتلت مرغ، به دلیل داشتن مرغ به عنوان ماده اصلی آن و کم چربی بودن، به شما کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهید و به حفظ سلامت بدن خود بپردازید.

۴. حفظ سلامت استخوان: کتلت مرغ، حاوی فسفر، کلسیم و ویتامین D است که به حفظ سلامت استخوان شما کمک می‌کند. همچنین، مصرف کتلت مرغ به عنوان یک منبع پروتئین، به حفظ سلامت استخوان شما کمک می‌کند.

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن: مصرف کتلت مرغ به عنوان یک منبع غنی از ویتامین B6، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. همچنین، حضور آهن در کتلت مرغ، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند.

۶. حفظ سلامت پوست: مصرف کتلت مرغ به عنوان یک منبع پروتئین، به حفظ سلامت پوست شما کمک می‌کند. پروتئین، یکی از مواد مغذی مهم برای ساختار پوست است.

۷. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن: مصرف کتلت مرغ به عنوان یک منبع پروتئین، به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند.

در نهایت، کتلت مرغ، به دلیل داشتن مرغ به عنوان ماده اصلی آن و حاوی پروتئین بالا و مواد مغذی مهم، به حفظ سلامت شما کمک می‌کند. با توجه به فواید ذکر شده، به شما توصیه می‌شود که در رژیم غذایی خود، از کتلت مرغ به عنوان یک غذای خوشمزه و سالم استفاده کنید.

طرز تهیه کتلت مرغ

به احتمال زیاد زمانی که اسم کتلت به گوشتان بخورد، ناخودآگاه یاد انواع غذا با سیب زمینی و گوشت چرخ کرده می افتید. اما نوع دیگری از کتلت وجود دارد که می‌توان آن را بدون سیب زمینی نیز تهیه کرد که آن کتلت مرغ بدون سیب زمینی نام دارد.

این غذای خوشمزه به مانند دیگر کتلت‌ها و کوکوها تهیه می‌شود، منتهی در هنگام تهیه آن لازم به اضافه کردن هیچ سیب زمینی به مایه کتلت نیست. سیب زمینی، ماده‌ای است که انرژی زیادی دارد و برای افرادی که دچار دیابت و همچنین اضافه وزن هستند، مناسب نیست.

مخصوصاً اگر کتلت با گوشت چرخ کرده ترکیب شود، میزان کالری موجود در آن غذا را افزایش می‌دهد. حال در ادامه مواد لازم به همراه دستور پخت کتلت مرغ بدون سیب زمینی را با هم مرور می‌کنیم.

مواد لازم

مواد تشکیل دهنده مقدار لازم برای ۴ نفر
ران و سینه مرغ ۵۰۰ گرم
برنج پخته ۵ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد
جعفری ۱ دسته کوچک
هویج ۱ عدد
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
پودر کاری و زردچوبه به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و قرمز به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه

برای طرز تهیه کتلت مرغ مجلسی ابتدا لازم است که تکه‌های گوشت مرغ را درون چرخ گوشت بریزید تا چرخ شود. همچنین می‌توانید از غذاساز نیز برای چرخ کردن مرغ‌ها استفاده کنید. تمام گوشت‌های مرغ باید یکدست شود. سپس آن‌ها را داخل یک کاسه نسبتاً بزرگ قرار دهید.

حال هویج را همراه با فلفل دلمه با رنده ریز کنید. آب اضافی‌شان را نیز بگیرید و به کاسه‌ای که گوشت مرغ‌ها را در آن نگهداری میکردین، اضافه کنید. سپس جعفری‌ها را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و به‌صورت ساطوری ریز خرد کنید. آن‌ها را هم به محتوایات داخل کاسه بریزید.

در مرحله بعدی طرز تهیه کتلت مرغ بدون سیب زمینی، لازم است که مقداری زردچوبه، پودر کاری، فلفل قرمز و سیاه، نمک و زعفران دم کرده را به درون کاسه بریزید. آن‌ها را به خوبی هم بزنید تا یکدست و مخلوط شوند. روی کاسه را با یک سلفون بپوشانید و آن را درون یخچال قرار دهید. به مدت یک ساعت صبر کنید تا مایه کتلت مرغ بدون سیب‌زمینی به‌خوبی استراحت کند و طعم ادویه‌ها به خورد گوشت مرغ برود.

بعد از گذشت یک ساعت، کاسه را از درون یخچال بیرون بیرون بیاورید. حال یک تابه مناسب انتخاب کنید و به همراه مقداری روغن، آن را روی حرارت شعله اجاق گاز قرار دهید. چند دقیقه‌ای صبر کنید تا روغن داخل تابه، به‌خوبی داغ شود.

زمانی که روغن داخل تابه گرم شد، با دست به اندازه یک نارنگ کوچک از مایه کتلت بردارید و با دست آن را به هر شکلی که دوست داشتید دربیاورید. بهتر است کتلت مرغ را به‌صورت بیضی یا گرد دربیاورید، آن را با دست کمی تخت کنید و سپس درون تابه قرار دهید تا سرخ شود.

بعد از گذشت ۳ الی ۵ دقیقه کتلت را با کفگیر بلند کرده و به آن سمتش برگردانید تا هر دو سمت کتلت مرغ به‌خوبی و به یک اندازه سرخ شود. این شکل طرز پخت، برای کوکوی مرغ گیلانی نیز کاربرد دارد.

زمانی که کار سرخ کردن کتلت‌ها به اتمام رسید، آن ها را روی دستمال حوله قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود. در انتها کتلت‌ها را درون ظرف سرو قرار دهید و به همراه برنج نوش جان کنید. همچنین اگر به دنبال یک غذای ایرانی بدون برنج هستید، می‌توانید این غذای ایرانی ساده و خوشمزه را همراه با نان سرو کنید.

ترفندهای سرخ کردن انواع کتلت مجلسی

زمانی که روغن داخل تابه گرم شد، با دست به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کتلت بردارید و با دست آن را به هر شکلی که دوست داشتید دربیاورید. بهتر است کتلت مرغ را به‌صورت بیضی یا گرد دربیاورید، آن را با دست کمی تخت کنید و سپس درون تابه قرار دهید تا سرخ شود.

بعد از گذشت ۳ الی ۵ دقیقه کتلت را با کفگیر بلند کرده و به آن سمتش برگردانید تا هر دو سمت کتلت مرغ به‌خوبی و به یک اندازه سرخ شود. زمانی که کار سرخ کردن کتلت‌ها به اتمام رسید، آن ها را روی دستمال حوله قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

در انتها کتلت‌ها را درون ظرف سرو قرار دهید و به همراه برنج نوش جان کنید. البته این غذای ایرانی سنتی و اصیل را با نان و دورچین هم میتوانید میل کنید.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد