پاپو
تاریخ انتشار : 04 بهمن 1400 18:01

طرز تهیه و آموزش پخت عدسی رستورانی‎

صبحانه یکی از مقوی ترین وعده های غذایی است که می تواند انرژی لازم برای یک روز کامل را در شخص ایجاد نماید. صبحانه خصوصاً برای کودکان و دانش اموزان یک وعده غذایی اصلی است که حتما باید در برنامه غذایی شان گنجانده شود.

خوردن هر چیزی مانند کیک، بیسکوییت اصلا درست و صحیح نیست و نه تنها فایده ندارد بلکه ضرر هم دارد. فرهنگ ایرانی ما پر است از غذاهای خوشمزه و لذیذی که یک صبحانه کامل را برای تمام اعضای خانواده از کودک تا افراد میانسال و کهنسال را فراهم می آورد.

عدسی یکی از صبحانه های لذیذ و دلچسب است که به شیوه های مختلفی پخت می شود اما بسیاری از افراد عدسی هایی که در رستوران ها و صبحانه سراها پخت می شود را بیشتر دوست دارند و ادعا می کنند که آنها خوشمزه تر هستند.

 بهمین دلیل امروز تصمیم داریم تا در ارتباط با طرز تهیه عدسی به شیوه رستورانی همراه شما باشیم. می توانید به راحتی این غذا را در منزل بپزید و در کنار عزیزانتان میل نمایید. نوش جان

 

طرز پخت عدسی رستورانی

مواد اولیه

برای پخت خوراک عدسی به روش رستورانی شما به مواد اولیه زیر نیاز دارید.
عدس: ۱ لیوان
سیب زمینی : ۱ عدد متوسط
زردچوبه، نمک، فلفل: به میزان دلخواه
روغن: ۲ قاشق غذاخوری
گلپر: به میزان دلخواه

طرز تهیه

ابتدا عدس را به خوبی می‌شویید. سپس آن را در قابلمه دلخواه می‌ریزید. دو سوم حجم قابلمه را از آب پر می‌کنید.

مقداری روغن و ادویه‌های دلخواه را به مخلوط اضافه می‌کنید و حرارت زیر قابلمه را در حد متوسط نگه می‌دارید تا کاملا به جوش آید، سپس درب قابلمه را می‌بندید.

بعد از گذشت ۱ ساعت درب قابلمه را باز می‌کنید عدس‌ها را به خوبی هم می‌زنید و نمک لازم را اضافه می‌کنید.

اکنون سیب زمینی را به شکل نگینی خرد کرده و به غذا اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه هم زدن مداوم غذا، درب آن را می‌بندید، شعله را کم می کنید و برای چهل و پنج دقیقه دیگر صبر می‌کنید.

هرچه عدسی را بیشتر هم بزنید رنگ آن خوش رنگ‌تر می‌شود. در آخر می‌توانید از پیاز داغ و گل پر برای تزئین عدسی استفاده کنید.

طرز تهیه عدسی رستورانی بدون سیب زمینی (خوراک عدس)

معمولا برای لعاب‌ دار تر شدن عدسی از سیب زمینی نگینی خرد شده (یا گاهی رنده شده) در عدسی استفاده می‌کنند. اما می‌توان عدسی را بدون سیب زمینی نیز طبخ کرد و البته ترفندهایی برای لعاب دار تر شدن عدسی نیز وجود دارد. در ادامه طرز تهیه عدسی بدون سیب زمینی را برای شما شرح می‌دهیم.

مواد لازم برای دو نفر

عدس ۱.۵ پیمانه
بلغور گندم نصف پیمانه ( یا آرد گندم دو قاشق غذاخوری)
پیاز ۱ عدد بزرگ

دستور پخت

این غذا را تا حدود زیادی مشابه با دستور پخت قسمت‌های قبل باید پخت. با این تفاوت که دیگر سیب زمینی وجود ندارد و به جای آن از همان ابتدا بلغور گندم و یا آرد گندم را به غذا اضافه می‌کنیم، آرد را باید کمی با پیاز داغ تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.
پخت عدسی با حرارت کم باعث می شود که مواد به خوبی پخته شده، له شود و لعاب خوبی داشته باشد. شما می‌توانید از گل‌پر در داخل غذا استفاده کنید، همچنین می‌توانید آن را به صورت تزئینی روی غذا استفاده کنید یا در ظرفی سر میز سرو بگذارید تا هر کس به اندازه دلخواه به غذا اضافه کند.

نکات مهم در تهیه عدسی

نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است.
پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

نکات مربوط به عدس

عدس از آن دسته حبوبات است که برای پختن نیازی به خیس دادن از قبل ندارد. کافی است پنج دقیقه قبل از پخت عدس را خیس کنید و بعد از آبکش کردن آن را بپزید.

فواید بینظیر عدس

عدس مانند دیگر اعضای خانواده‌ حبوبات سرشار از فیبر است و فیبرهای محلول در آب موجود در عدس می‌تواند شمارا از گزند بیماری‌های قلبی عروقی در امان نگه دارد چراکه این فیبرها به کنترل میزان کلسترول خون کمک می‌کنند. همچنین عدس به‌عنوان منبع فوق‌العاده‌ای از فسفر، منگنز و مس محسوب می‌شود که مس موجود در آن برای ساخت هموگلوبین و کلاژن لازم و ضروری است. منیزیم موجود در عدس برای رشد بافت استخوان‌ها و ساخت پروتئین، پیشگیری از گرفتگی عضلات، سلامت دندان‌ها و همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن لازم است. این ماده‌ی معدنی نقش مهمی در متابولیسم انرژی و انتقال واکنش‌های عصبی بر عهده دارد. عدس منبع فوق‌العاده فولات است که در ساخت همه‌ سلول‌های بدن به‌خصوص گلبول‌های قرمز لازم است و ازآنجایی‌که فولات برای تشکیل سلول‌های جدید لازم است مصرف آن برای رشد جنین نیز ضروری است.
  علاوه بر خواصی که گفته شد عدس منبع فراوان پتاسیم نیز هست. پتاسیم وظیفه تنظیم pH خون را دارد. همچنین باعث تحریک ترشح اسیدکلریدریک در معده می‌شود که به هضم غذا کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها این ماده‌ی معدنی برای انقباض عضلات و هم‌چنین انتقال واکنش‌های عصبی لازم است. عدس سرشار از ویتامین B1 و B2 نیز هست. این ویتامین‌ها در متابولیسم انرژیِ همه‌ی سلول‌ها نقش دارند. علاوه بر این، ویتامین B2 به رشد و احیای سلول‌ها، تولید هورمون‌ها و تشکیل گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. در عدس ویتامین B3 نیز وجود دارد که به تولید انرژی از گلوسیدها و چربی‌های مصرف‌شده کمک می‌کند. این ویتامین به روند تشکیل DNA نیز یاری می‌رساند. ویتامین B6 موجود در عدس به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها اکسیژن بیشتر حمل کرده و به سلول‌ها برسانند. این ویتامین همچنین به عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. درنهایت باید بگوییم که ویتامین B6 در ساخت برخی از ترکیبات سلول‌های عصبی مشارکت داشته و به تنظیم هورمون‌ها نیز کمک می‌کند.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد