پاپو
تاریخ انتشار : 28 خرداد 1402 16:33

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو همزمان

مربا یکی از خوراکی های سنتی و پرطرفدار در ایران است که از میوه ها و سبزیجات تهیه می شود. در این روش، میوه ها با شکر و آب جوشانده می شوند تا به صورت یک مربا خوشمزه و خوشرنگ تبدیل شوند.

مربا به عنوان یک منبع غنی از ویتامین ها و مواد مغذی، مفید برای سلامتی بدن است. همچنین، مصرف مربا به عنوان یک دسر خوشمزه و سالم نیز پیشنهاد می شود.

در ایران، مربا از میوه های مختلفی مانند آلبالو، گیلاس، هلو، زردآلو، توت فرنگی، تمشک و… تهیه می شود. همچنین، سبزیجات مانند قارچ، گوجه فرنگی و بادمجان نیز به عنوان ماده اولیه در تهیه مربا استفاده می شوند.

برای تهیه مربا، ابتدا میوه ها یا سبزیجات با شکر و آب جوشانده می شوند تا به صورت یک شیره غلیظ تبدیل شوند. سپس، شیره را برای چندین ساعت به خوراکی تبدیل می کنند تا به صورت یک مربا خوشمزه و خوشرنگ درآید.

مربا به عنوان یک خوراکی سنتی و خوشمزه، در ایران و کشورهای دیگری مانند ترکیه، عربستان سعودی و… محبوب است. همچنین، مربا به عنوان یک هدیه خوش طعم و مفید نیز پیشنهاد می شود.

طرز تهیه مربا و شربت آلبالو

مربای آلبالو یکی از خوشمزه ترین مرباهایی است که می توانید در فصل تابستان تهیه کنید. این مربا با طعم شیرین و ترشی که از آلبالو به دست می آید، بسیار خوشمزه و مناسب برای سرو در مهمانی ها و جشن های خانوادگی است.

مواد لازم

آلبالو               ۱ کیلوگرم
شکر               ۱ کیلوگرم + ۲ پیمانه

طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه مربا و شربت آلبالو خوشمزه در ابتدای کار آلبالوها را شسته و هسته آنها را جدا می کنیم. در ادامه آلبالوها را به همراه ۱ کیلوگرم شکر به صورت لایه ای درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس درب آنرا می بندیم.

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم آلبالو به مدت ۱ روز درون یخچال استراحت کند تا آب بیندازد. پس از گذشت این زمان قابلمه را از یخچال خارج کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا مربا جوش بیاید، سپس بلافاصله حرارت را متوسط می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله کف روی مربا را با قاشق جمع کرده و دور می ریزیم تا در نهایت مربا خوشرنگ و شفافی داشته باشیم. پس از گذشت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه برای تست قوام شهد مربا، ۱ قاشق از شهد را درون نعلبکی می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا نعلبکی را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا خنک شود. پس از گذشت این زمان شهد را بین دو انگشت تست می کنیم، در صورتی که شهد کش دار بود قوام شهد مربا مطلوب است قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله پنجم

در این مرحله پس از خنک شدن مربا، آلبالوها را از قابلمه خارج کرده و درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس به اندازه کافی شهد مربا را برداشته و به شیشه اضافه می کنیم. در ادامه مابقی شکر را به قابلمه می افزاییم.

مرحله ششم

حالا مجددا قابلمه را روی حرارت متوسط گذاشته و اجازه می دهیم ذرات شکر کاملا حل شده و شهد به غلظت مناسب برسد. زمانی که شربت غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم شربت کاملا خنک شود.

مرحله هفتم

در این مرحله مقداری از شربت درون لیوان های سرومان ریخته، سپس به اندازه کافی آب خنک به آن می افزاییم. در نهایت شربت را به همراه چند قالب یخ و مربا را به همراه کره و نان تازه سرو می کنیم. نوش جان.

فوت و فن انواع مربای آلبالو

نیاز به تذکر است که قبل از سرد شدن مربا، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در مرحله ی اول کف روی آن را بردارید.

همان طور که گفته شد یکی از دلایلی که می تواند به تیره نشدن مربای آلبالوی شما کمک کند این است که بهتر است آن را زیاد نجوشانید.

تا حدی که می‌توانید درهنگام ریختن مربا در ظروف سعی کنید از قاشق های چوبی تمیز استفاده کنید تا دلیلی برای زود کپک زدن مربا وجود نداشته باشد.

شما می‌توانید از ساعت ها قبل شکر را با تکه های میوه ترکیب کنید تا مربای شما کیفیت عالی تری را پیدا کند.

مربای آلبالو برای صبحانه همراه با نان های سنتی مانند نان سنگک یا نان بربری می تواند بسیار خوش‌مزه و دلچسب باشد.

درهنگام حرارت دیدن مربا به هیچ وجه درب ظرف را نگذارید به این علت که مربای شما بد رنگ می‌شود و سر می‌رود.

اگر شما با کپک زدن مربا روبه‌رو شدین، مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره شروع به جوشیدن آن کنید تا کپک از بین برود. اغلب اوقات دلیل کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن نیز می تواند باشد.

مربای آلبالو به علت اینکه طعمی ترش و ملس دارد و به افرادی که علاقه مند به طعم شیرین و ترش هستند حتما پیشنهاد داده می‌شود تا امتحان کنند.

خواص آلبالو

البالو یکی از میوه هایی است که در تهیه مربا استفاده می شود. این میوه دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

– ضد التهاب: البالو دارای خواص ضد التهابی قوی است و می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند.

– ضد سرطان: مصرف البالو می تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری های سرطان کمک کند. این میوه دارای آنتی اکسیدان های قوی است که می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند.

– کاهش خطر بیماری های قلبی: البالو دارای خواص قوی ضد التهابی است که می تواند به کاهش خطر بروز بیماری های قلبی کمک کند.

– بهبود گوارش: البالو دارای فیبر قابل حل است که می تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کند.

– بهبود سلامت استخوان: البالو دارای ویتامین K است که می تواند به بهبود سلامت استخوان کمک کند.

– کاهش التهاب مفاصل: البالو دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب مفاصل کمک کند.

– بهبود سلامت پوست: البالو دارای ویتامین C است که می تواند به بهبود سلامت پوست کمک کند.

در نتیجه، مربای البالو یکی از خوراکی هایی است که می تواند به بهبود سلامت بدن کمک کند. این خوراکی خوشمزه و سالم را می توانید در فصل تابستان برای خود و خانواده تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

آیا خواص آلبالو در مربای آلبالو حفظ می شود؟

پاسخ به این سوال بدون شک بله، است.

خواص میوه آلبالو در مربای آلبالو حفظ می شود. با تهیه مربای آلبالو، می توانید از خواص این میوه برای سلامتی بدن استفاده کنید. البته بهتر است از مرباهایی که بدون افزودن شکر و با حضور آلبالو طبیعی تهیه شده اند استفاده کنید.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد