پاپو
تاریخ انتشار : 21 اسفند 1401 18:03

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر و همزن برقی

فرا رسیدن عید با شور و شعف بسیاری همراه است. از همان ابتدای اسفند که هوا رو به گرمی می رود و خانه تکانی ها شروع می شود، بوی عید به مشام می رسد.

بازارهای شلوغ، پیاده روهای پر از سبزه و ماهی قرمز، خیابان های نور افشانی شده و … همه و همه نوید عید و سالی پر از برکت را می دهند.

یکی از فعالیت های خاطره انگیزی که قبل از عید انجام می شود، پخت شیرینی های عید است. اکثر خانم های ایرانی کدبانوهایی هستند که دوست دارند با شیرینی های خوشمزه خانگی از میهمانان پذیرایی نمایند.

یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین شیرینی های عید هم شیرینی نخودچی است. شیرینی کوچک اما ترد و خوشمزه که در دهان آب می شود و حس و حالی خوب به ما می دهد.

شیرینی نخودپی یکی از شیرینی های اصیل ایرانی است که طرز تهیه نسبتا راحتی دارد البته به شرط اینکه همه نکات مربوط به پخت و خمیرگیری را بدانیم و رعایت کنیم.

بسیاری از افراد ترجیح می دهند از فر در تهیه شیرینی استفاده نکنند.، به همین دلیل مه هم تصمیم گرفتیم تا طرز تهیه یک شیرینی نخودچی خوشمزه را به شما آموزش دهیم که بدون استفاده از همزن برقی تهیه می شود و پخت نهایی آن هم در قابلمه است.

پس اگر به فر و همزن برقی دسترسی ندارید و دوست دارید که یک شیرینی خوشمزه و لذیذ درست کنید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

مواد لازم شیرینی نخودچی بدون فر
آرد نخودچی ۲ لیوان
آرد سفید ۳ قاشق غذاخوری
پود قند ۱ لیوان
روغن جامد ½ لیوان
پودر هل ½ قاشق چایخوری

مرحله اول

برای تهیه شیرینی نخودچی بدون فر مجلسی ابتدای کار آرد نخودچی را درون الک می ریزیم، سپس الک می کنیم و ۳ قاشق غذاخوری از آن بر می دهیم، سپس به جای آن آرد سفید اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا مخلوط آرد نخودچی را ۳ مرتبه الک می کنیم. در ادامه پودر قند و پودر هل را درون الک می ریزیم، سپس درون یک کاسه جداگانه الک می کنیم. در ادامه روغن جامد را به مخلوط پودر قند اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله مخلوط پودر قند را هم می زنیم تا کاملا سفید و خامه ای شود. در ادامه مخلوط آرد را درون الک می ریزیم و طی ۳ مرحله به مخلوط پودر قند اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود.

مرحله چهارم

حالا خمیر را با نوک انگشت ورز می دهیم تا درون کاسه جمع شود. توجه داشته باشید به دلیل وجود روغن جامد خمیر را زیاد ورز ندهید، به دلیل آن که خمیر روغن می اندازد. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم خمیر به مدت ۸ ساعت درون یخچال استراحت کند. در ادامه پس از گذشت این زمان خمیر را از یخچال خارج می کنیم، سپس روی سطح کار کیسه فریزر قرار می دهیم و خمیر را روی آن می گذاریم.

مرحله ششم

حالا روی خمیر را با کیسه فریزر می پوشانیم، سپس به وردنه به قطر یک سانتی متر باز می کنیم. در ادامه خمیر را با قالب دلخواه کاتر می زنیم، سپس روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم و اجازه می دهیم گرم شود.

مرحله هفتم

در این مرحله درون یک قابلمه مناسب یک رینگ قرار می دهیم و قالب تارت یا یک سینی مناسب را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس قالب یا سینی را روی رینگ قرار می دهیم. در ادامه شیرینی های نخودچی را درون قالب می چینیم.

مرحله هشتم

حالا مقداری تخم خرفه روی شیرینی ها می ریزیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی قابلمه قرار می دهیم. در ادامه قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و اجازه می دهیم شیرینی به مدت ۴۰ دقیقه بپزد.

مرحله نهم

در نهایت پس از گذشت این زمان حرارت را خاموش می کنیم و درب قابلمه را بر می داریم، سپس بدون دست زدن به شیرینی ها اجازه می دهیم کاملا خنک شوند. در ادامه شیرینی ها را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و با چای سرو می کنیم. نوش جان.

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی نخودچی در فر و بدون فر

*به منظور ترد شدن شیرینی نخودچی بهتر است برای درست کردن این شیرینی از روغن جامد استفاده کنید.

*در صورتی که دوست دارید شیرینی نخودچی را به صورت رژیمی تهیه کنید، می توانید این شیرینی را بدون روغن و کره نیز تهیه کنید.

*در صورت تمایل می توانید شیرینی نخودچی را بدون هل نیز تهیه کنید.

*اضافه کردن کمی آرد برنج به آرد نخودچی موجب می شود تا شیرینی بیشتر ترد شود. برای این جای می توانید به اندازه ۱۰۰ گرم به آرد نخودچی آرد برنج اضافه کنید و به همین میزان از مقدار آرد نخودچی کم کنید.

*برای تزئین شیرینی نخودچی می توانید مقداری زعفران روی شیرینی ها بریزید. سپس کمی پودر بادام، پسته، کنجد یا سیاه دانه روی شیرینی ها بریزید و هر کدام را به شکلی خاص تزئین کنید.

*برای درست کردن شیرینی نخودچی با کره می توانید به جای روغن جامد از کره استفاده کنید.

*اگر خمیر شیرینی نخودچی بیش از اندازه سفت یا نرم باشد، قالب زدن آن مشکل می شود. از همین رو بهتر است خمیر را طوری درست کنید که انسجام مناسبی داشته باشد.

*خمیر شیرینی نخودچی هر چقدر بیشتر استراحت کند، شیرینی شما بهتر پخته می شود.

*هیچ گاه شیرینی نخودچی گرم را داخل ظرف نچینید. زمانی شیرینی نخودچی گرم است بسیار ترد است. از همین رو دست زدن به آن موجب ترک خوردن و وا رفتن شیرینی می شود. اجازه دهید شیرینی شما کاملاً سرد شود. سپس آن را از سینی فر جدا کنید و داخل ظرف مورد نظرتان بچینید.

*برای درست کردن شیرینی نخودچی بدون فر می توانید آن را در تابه دو طرفه نیز تهیه کنید. در طرز تهیه شیرینی نخودچی در ماهیتابه رژیمی باید شیرینی ها را داخل ماهیتابه بچینید. سپس یک شعله پخش کن زیر ماهیتابه قرار دهید و ماهیتابه را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا گرم شود.

*حال می توانید شیرینی را داخل یک دیس بچینید و سپس روی یک پایه و داخل ماهیتابه قرار دهید. بهتر است روی درب ماهیتابه نیز یک دمکنی بگذارید تا شیرینی به خوبی پخته شود. ۲۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی ها به خوبی بپزند.

*از مهم ترین نشانه های پخت شیرینی نخودچی آن است که در زمان پخت، بو و عطر شیرینی به مشام برسد. از طرفی رنگ شیرینی نیز باید طلایی رنگ شود. برای اطمینان از پخت شیرینی می توانید آن را به آرامی با چاقو نصف کنید.

*اگر مواد شیرینی شما در هنگام قالب زدن منسجم نبود، پس خمیر به خوبی نرم نشده است. برای نرم شدن خمیر می توانید با چرخ گوشت آن را چرخ کنید. بهتر است خمیر را ۲ بار چرخ کنید تا کاملاً نرم شود.

*برای سفت شدن شیرینی نخودچی می توانید مقدار ۱۰۰ گرم آرد سفید را به آرد نخودچی اضافه کنید و همین مقدار آرد نخودچی را کم کنید.

*در صورتی که دوست دارید شیرینی نخودچی شما قطر کمتری داشته باشد، می توانید آن ها را با قطر ۱ سانتی متری پهن کنید و سپس قالب بزنید.

*در طرز تهیه شیرینی نخودچی با مایکروفر می توانید مایکروفر را روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد فر تنظیم کنید.

*در طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان باید همه پیمانه ها را به لیوان تبدیل کنید و سپس خمیر شیرینی را آماده کنید.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد