پاپو
تاریخ انتشار : 31 تیر 1402 19:45

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

طرز تهیه شله زرد برای ۵۰ نفر

غذای نذری یا همان غذای عرضه شده به خداوند در برخی ادیان و فرهنگ‌ها به عنوان یک رسم مقدس و معنوی محسوب می‌شود. این رسم در مراسم‌های دینی، مذهبی و مراسم خاصی که به مناسبت های خاص برگزار می‌شود، انجام می‌شود.

غذای نذری در ایران با نام‌های مختلفی مانند “نذری”، “نذر غذا”، “عزاداری” و “عطری” شناخته می‌شود. این نوع غذاها در ایران در برخی از مراسم دینی مانند محرم و صفر، جشن‌های مذهبی مانند عید فطر و قربان، مراسم عروسی و تشییع جنازه و… عرضه می‌شوند.

غذای نذری با توجه به منطقه و فرهنگ متفاوت است. در بعضی مناطق ایران، غذای نذری به عنوان یک رسم سنتی و مقدس محسوب می‌شود و در برخی مناطق، به عنوان یک رسمی تفریحی و شادی هم برگزار می‌شود.

غذای نذری در ایران شامل غذاهای مختلفی مانند قرمه سبزی، قیمه بادمجان، خوراک لوبیا، آش رشته، آش اسفناج، خوراک لوبیا سبز، خورشت بادمجان، خورشت قرمه سبزی، خورشت کرفس، خورشت کدو، خورشت اسفناج و… است.

غذای نذری در ایران به دلیل معنویت و مقدس بودن آن، با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌ها و هزینه‌های بالای تهیه غذا، به عنوان یک رسم محترم و معنوی محسوب می‌شود. علاوه بر این، عرضه غذای نذری به عنوان یک رسم معنوی و مقدس، به دلیل نشان دادن احترام و تقدیر به خداوند و مراسم دینی، بسیار مهم و ارزشمند است.

در نهایت، غذای نذری به عنوان یک رسم معنوی و مقدس، نه تنها به دلیل شرایط اقتصادی خانواده‌ها، بلکه به دلیل احترام و تقدیر به خداوند و مراسم دینی، بسیار مهم و ارزشمند است.

یکی از خوشمزه ترین غذاهای نذری، شله زرد است که در تمامی مناطق ایران پخت می شود و در بین مردمان و همشهریان توزیع می شود. شله زرد یکی از دسرهای لذیذ و پرطرفدار ایرانی هم هست که در ماه رمضان و ماه محرم بسیار پخت می شود.

در ادامه طرز تهیه این دسر و نذری را برای ۵۰ نفر خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد. اگر تصمیم دارید که برای ۱۰۰ نفر شله زرد تهیه نمایید، می توانید مواد اولیه را دو برابر کنید یا اگر می خواهید برای ۲۵ نفر تهیه کنید، می توانید مواد اولیه را نصف کنید.

مواد لازم جهت تهیه نذری شله زرد برای ۵۰ نفر

برنج ریزدانه دو کیلوگرم
شکر سفید چهار کیلوگرم
گلاب با کیفیت یک و نیم لیتر
زعفران یک بسته نیم مثقالی
خلال بادام ۷۵۰ + ۱۰۰ گرم
آب به مقدار لازم
خلال پسته ۱۰۰ گرم
پودر دارچین برای تزیین
پودر هل برای تزیین
کاسه و ظروف یک بار مصرف برای سرو نذری
شابلون برای تزئین روی نذری در صورت تمایل

 

طرز تهیه شله زرد نذری به صورت مرحله به مرحله

توجه کنید که مواد توضیح داده شده در این قسمت برای تهیه شله زرد نذری برای ۵۰ نفر است. اگر می خواهید آن را برای تعداد افراد کمتر یا بیشتری تهیه کنید، باید نسبت مواد را کاهش یا افزایش دهید.

برای تهیه شله زرد بهتر است تا همیشه از برنج های دانه ریز ایرانی استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. برنج های مخصوص آش و خرد شده برای تهیه شله زرد مناسب تر هستند و کیفیت آن را بهبود می بخشند. اگر این نوع برنج را در اختیار نداشتید، می توانید از هر نوع برنج دیگری استفاده کنید. اما باید به خاطر داشته باشید که برنج دانه درشت به آب بیشتری نیاز دارد.

مراحل تهیه شله زرد

مرحله ۱:

برنج را ۲۴ ساعت قبل از تهیه شله زرد شسته و اجازه دهید تا با آب سرد خیس بخورد. پس از گذشت ۲۴ ساعت بهتر است تا کمی برنج را با دست تان هم بزنید تا دانه ها خردتر شوند.

مرحله ۲:

در یک قابلمه بزرگ آب ریخته و آن را بر روی شعله قرار دهید. بهتر است برای این منظور از قابلمه تفلن استفاده نکنید چون به احتمال زیاد شله زرد را با ملاقه فلزی هم می زنید که باعث خراب شدن قابلمه می شود. توصیه می شود از دیگ های مسی یا از جنس نیکل استفاده کنید.

مرحله ۳:

وقتی قابلمه به جوش آمد، آب اضافی برنج را خالی کرده و برنج را در داخل آب جوش بریزید. میزان آب ریخته شده باید ۷ برابر برنج باشد. تا زمانی که آب و برنج جوش بیایند، شلعه گاز را زیاد کنید.

مرحله ۴:

پس از به جوش آمدن باید حرارت قابلمه را کم کنید تا برنج مغزپخت شود. حدود ۲ ساعت زمان برای مغزپخت شدن شله زرد در نظر بگیرید. در این مدت نیازی نیست تا شله زرد را به طور مرتب هم بزنید، تنها کافی است تا مراقب باشید که ته نگیرد.

مرحله ۵:

اکنون زمان آماده کردن شکر فرا رسیده است. همه شکر را در یک قابلمه ریخته و بر روی آن آب بریزید تا به طور کامل حل شود. برای این کار نیازی به حرارت دادن شکر نیست. شکر بدون حرارت دادن قابلمه در آب حل خواهد شد. اکنون آب شکر را از یک صافی ریز رد کرده تا ناخالصی های آن جدا شود. سپس شکر را به برنج اضافه کنید. این کار را به تدریج انجام دهید و قبل از آن مطمئن شوید که برنج به طور کامل مغزپخت شده است.

مرحله ۶:

نگران رقیق بودن شل زرد نباشید. با کمی جوشیدن بیشتر شله زرد به غلظت مورد نظر می رسد. اگر بعد از اضافه کردن شکر، برنج کمی سفت شد، می توانید یک تا دو لیوان آب به آن اضافه کنید. با جوش آمدن، غلظت مورد نظر را پیدا خواهد کرد.

مرحله ۷:

اکنون ۷۵۰ گرم خلال بادام را در شله زرد بریزید تا کمی نرم شود. وقتی غلظت مورد نظر ایجاد شد، زعفران را دم کرده و همراه با گلاب به شله زرد اضافه کنید. توجه کنید که از زمانی که شکر را اضافه می کنید، باید شله زرد را به طور منظم هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله ۸:

وقتی شله زرد به غلظت مورد نظر رسید، درب ظرف را بسته و شعله را کم کنید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا شله زرد کاملا جا افتاده و رقیق شود. اکنون زیر شعله را خاموش کرده و از یک ترفند برای خوش آب و رنگ شدن و دم کشیدن شله زرد استفاده کنید. باید شله زرد نذری را با یک دم کنی بپوشانید و به مدت نیم ساعت بدون شعله گاز قرار دهید. این کار باعث بهبود طعم شله زرد می شود.

مرحله ۹:

اکنون زمان تزئین شله زرد فرا رسیده است. می توانید شله زرد را با دارچین، پودر هل، خلال بادام و خلال پسته تزئین کنید. حتی می توانید به مناسبت ایام مذهبی یا شهادت ائمه، نام مبارک معصومین را بر روی آنها با استفاده از شابلون بنویسید.

تزئین شله زرد با شابلون

اگر می خواهید از شابلون نوشته دار برای تزئین شله زرد استفاده کنید، بهتر است تا ابتدا کمی شله زردها را در کاسه ریخته و اجازه دهید تا سرد شوند. سرد شدن شله زردها باعث می شود تا شابلون ها به شله زرد نچسبند. اکنون دارچین را در یک نمک پاش با سوراخ های درشت بریزید. با نگه داشن شابلون بر روی شله زرد و با استفاده از نمک پاش دارچین را بر روی شله زرد بریزید. همچنن می توانید بر روی آن خلال بادام باقی مانده و خال پسته بریزید.

شله زرد یک دسر خوشمزه و لذیذ ایرانی است که برای ایام عذاداری یا سفرهای نذری تهیه می شود. در این دستور پخت سعی کردیم تا روش پخت شله زرد نذری خوشمزه را برای شما توضیح دهیم. امیدوارم که مورد پسندتان واقع شده و بتوانید به مناسبت های مختلف این شله زرد را تهیه کنید.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد