پاپو
تاریخ انتشار : 11 خرداد 1400 20:18

طرز تهیه دیگچه مشهد خوشمزه و آسان

دیگچه مشهدی از جمله مشهورترین و محبوب ترین دسرهای ایرانی با ریشه مشهدی است. این دسر خوشمزه معمولاً مثل شله زرد در ماه های رمضان و محرم و صفر پای ثابت نذری ها و وعده سحری و افطاری است و در سایر ایام سال هم برای مناسبت های مختلف و نیز دسر مهمانی طرفداران خودش را دارد. دیگچه مشهدی یک دسر مقوی با پایه برنج است که هم با زعفران به صورت تک رنگ تهیه می شود و هم به صورت دو رنگ و سه رنگ پخته می شود.

مواد اولیه ی این غذا و طرز تهیه ی آن پیچیدگی زیادی ندارد. در ادامه می خواهیم دستور پخت این دسر را به روشی آسان به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد اولیه دیگچه

  • ۱ پیمانه برج
  • ۲ پیمانه آب
  • ۵ پیمانه شیر
  • نصف پیمانه گلاب
  • مقداری زعفران دمی (۵ قاشق غذاخوری)
  • ¼ قاشق چایخوری نمک
  • ۱/۵ پیمانه شکر(شیرینی متوسط)
  • نصف قاشق چایخوری هل ساییده (دلخواه)
  • ۴۰ گرم کره سنتی (اگر بوی کره ی سنتی برایتان خوشایند نیست، کره ی گیاهی استفاه کنید)

دستور پخت

برای شروع پخت، ابتدا برنج را حدودا یک ساعت خیس می دهیم و آب آن را بیرون میریزیم. سپس دو پیمانه آب تازه به آن اضافه می کنیم و میگذاریم تا بپزد. در حالت نیمه پخت (آب آن تقریبا کشیده شده باشد)، نصف شیر را اضافه می کنیم و میگذاریم تا به پخت خود همراه با شیر ادامه دهد. دیگچه زمان پخت زیادی را نیاز دارد و همانند شیربرنج، سریع آماده نمی شود.

پس از مدتی جوشیدن با شعله ی متوسط، مابقی شیر را اضافه می کنیم و میگذاریم تا دیگچه ی ما به روند پختش ادامه دهد. یادتان نرود که گاهی هم بزنید تا دیگچه ی شما ته نگیرد. پس از اینکه دیگچه مشهدی غلیظ شد و به خوبی پخت، شکر را اضافه می کنیم و مداوم هم میزنیم. شکر در حالت گرم شیرینی خود را کمتر نشان می دهد، پس از پخت، شدت شیرینی دسر شما بیشتر میشود. پس اگر خواستید که مقدار بیشتری شکر اضافه کنید، حتما این نکته را در نظر بگیرید.

پس از حل شدن شکر در موادتان، زعفران، گلاب و مقداری هل اضافه کنید. حال مجددا هم بزنید تا معطرات غذای شما به خوبی پخش شوند و همه جا یکدست باشند.

پس از حدود ۵ دقیقه، کره ی خود را به دیگچه اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا کره با مواد دیگر به شکل یکدستی مخلوط شود.

حال دیگچه را برای مدت یک ربع الی ۲۰ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. پس از گذشت این زمان، دیگچه مشهدی غلیظ شما، آماده ی نوش جان کردن است. دیگچه را می توانید داخل قالب بریزید و در یخچال بگذارید. و یا به شکل گرم سرو کنید. برای تزئین دیگچه، از پودر هل، دارچین، خلال پسته یا پودر گل محمدی استفاده می شود. دیگچه بافتی شبیه به شیربرنج دارد و چندان تفاوتی میان آن ها از نظر طعم نیست. تنها موردی که فرق بزرگی میان این دو دسر ایجاد می کند، غلظت و حالت ته دیگی دیگچه است. دیگچه بافت نرمتر و غلیظ تری دارد و شدت بوی معطرات نسبت به شیربرنج در آن بیشتر است.

این دسر در استان خراسان مخصوص محرم و ماه رمضان است و در سایر روزهای سال می توانید خودتان بپزید و یا از لبنیاتی های مشهد خریداری نمایید.  در ادامه تعدادی از تزیین های ساده دیگچه را برای شما می آوریم. امیدواریم این دسر خوشمزه را تهیه کنید و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد