پاپو
تاریخ انتشار : 24 مهر 1401 16:04

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

طرز تهیه خورش باقلا سبز با گشنیز

خورشت باقلا سبز، یکی از خورشت های خوشمزه فصلی است که غالبا در فصل بهار که باقلای سبز در بازار است، پخت می وشد. البته بسیاری از افراد باقلای سبز را به صورت فریزیری هم نگه داری می کنند تا هر زمان که هوس این قضای خوشمزه را نمودند، بتوانند آن را طبخ نمایند.

باقلای سبز دارای خواص بسیار زیادی است، به همین دلیل می توان از این خورشت هم انتظار انواع ویتامین ها و خواص بینظیر را داشت، خصوصا ترکیب باقلا و گشنیز که علاوه بر طعم بینظیر یک معجون سبزیجاتی عالی را می سازند.

در ادامه دستور پخت این غذا را با گوشت برای شما عزیزان قرار داده ایم، اما شما می توانید بنابر سلیقه خود و اعضای خانواده، به جای گوشت از مرغ هم استفاده نمایید.

اگر تاکنون این غذای خوشمزه را تهیه نکرده اید، حتما برای یکبار این خورشت را در لیست غذایی خود قرار داده و امتحان کنید.

با آموزش این خورشت اصیل و خوشمزه همراه ما باشید.

طرز تهیه خورشت باقلا سبز و گشنیز و گوشت

مواد لازم برای ۴ تا ۵ نفر

گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
باقلا سبز ۵۰۰ گرم
گشنیز خرد شده ۴ قاشق سوپ‌خوری
پیازیک عدد
سیر ۶ حبه
زعفران آب کرده یک قاشق سوپ‌خوری
زردچوبه یک قاشق مربا خوری
نمک و فلفل به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه:

* باقلا را از هر دو پوست در آورید، بشویید و در آبکش بریزید. پیاز را پوست کنده، شسته و خلالی خرد کنید. حبه‌های سیر را هم خرد کنید.
* گوشت را هم شسته و خورشی خرد کنید. سپس در قابلمه‌ای روغن بریزید و روی حرارت بگذارید.
* روغن که داغ شد پیاز و سیر را در روغن بریزید و خوب سرخ کنید. پیاز‌ها که طلایی شد، زردچوبه را اضافه کنید و به هم بزنید.
* گوشت‌ها را اضافه وخوب سرخ کنید تا آب بخار شود. زعفران آب کرده و فلفل و سیر را اضافه کنید.
* مقداری آب بریزید و در ظرف را بگذارید. حدود یک ساعت صبر کنید تا گوشت بپزد.
* بعد از پخت کامل گوشت، باقلا را اضافه کنید. حالا می‌توانید نمک را هم اضافه کنید و مزه خورش را بچشید.
* در مراحل آخر پخت، گشنیز را هم اضافه کنیدو بعد از ۱۰ دقیقه خورش را از روی حرارت بردارید و در ظرف مد نظر بریزید و به همراه برنج سرو کنید.

نکات طلایی خورش شوید باقالی

سعی کنید از باقلای تازه و سبز و همچنین گشنیز تازه استفاده کنید

گشنیز را حتما تفت دهید و به خورشت خود اضافه کنید

در تهیه این خورشت به جای گوشت قرمز می توانید از گوشت مرغ هم استفاده کنید

شما هم می توانید بعد از نیم ساعت گشنیز را به خورشت اضافه کنید و هم می توانید در ۱۵ دقیقه آخر این کار را انجام دهید

بعضی‌ها در مراحل پایانی پخت این خورش، تخم‌مرغ نیز به ‌آن می‌افزایند. به این ترتیب که با توجه به این میزان مواد، زرده و سفیده دو عدد تخم‌مرغ را از هم جدا کرده، ابتدا سفیده تخم‌مرغ ها را به خورش اضافه می‌کنند و همان‌طور که قابلمه روی شعله اجاق‌گاز قرار دارد، هم می‌زنند تا سفیده‌ها با مواد مخلوط شوند و بپزند. سپس زرده‌ها را روی خورش می‌ریزند و با گذاشتن در قابلمه، ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر می‌کنند تا زرده‌ها سفت شوند و در پایان به‌همین صورت سرو می‌کنند.

ارزش غذایی و خواص باقالی

باقلا یا باقالی دارای ارزش غذایی بسیار بالا در سفره غذایی ایرانیان است. این گیاه با دارا بودن ویتامین‌های مختلف و مواد مغذی در تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن مؤثر است. پروتئین که از مهمترین مواد برای بدن انسان است، در دانه‌های باقالی بسیار موجود است. این دانه‌ها دارای ۱۷ گرم پروتئین و ۹ آمینواسید ضروری برای بدن می‌باشد. باقالی حاوی مقدار زیادی مس می‌باشد که از ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، باقالی با دارا بودن ویتامین‌های زیادی از جمله ویتامین‌های A و C می‌تواند هم برای پوست و هم برای بینایی مفید واقع شود. برای از بین بردن لکه‌های پوستی، تهیه ماسک باقالی استفاده می‌شود. درمان رماتیسم، سیاتیک، کاهش پارکینسون، پیشگیری از تولد نوزاد ناقص، کاهش فشار خون بالا، کاهش ابتلاء به دیابت، کاهش وزن، درمان یبوست و بهبود مشکلات گوارشی، افزایش سرعت هضم، درمان ورم پروستات و لطافت پوست در استفاده از باقالی توصیه می‌شود.

باقالی، سم زدایی و تضمین کننده سلامت قلب

افزایش کلسترول خون در افراد خصوصاً افراد با سن‌های بالا هشداری برای ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی است. برای پیشگیری از این مشکل پیشنهاد می‌شود که مواد فیبر دار در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. باقالی یکی از دسته مواد غذایی است که دارای فیبر بسیار بالا بوده و می‌تواند با کاهش سطح کلسترول خون افراد به سلامت قلب آنها کمک کند. این باقالی دارای چربی‌های مفید بوده که حاوی امگا ۳ می‌باشد و کلسترول افراد را کاش می‌دهد. همچنین این دانه‌های گیاهی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های فراوان، به سم زدایی بدن و کاهش ابتلای فرد به سرطان‌ها می‌انجامند. پیری زود رس نیز عاملی است که با مصرف باقالی برای پیشگیری از آن می‌توان اقدام کرد.

باقالی، تقویت کننده عضلات و استحکام کننده استخوان‌ها

وجود پروتئین‌ها و آمینواسیدها در بدن انسان موجب می‌شود که با افزایش توده عضلانی و وزن بدون چربی در بدن انسان، عضلات فرد مقاوم‌تر شود. با وجود آنکه بسیاری مصرف سویا را در دریافت پروتئین بدن لازم و واجب می‌دانند اما باید توجه داشت که مصرف مقدار خیلی اندک از دانه‌های باقالی می‌تواند مؤثرتر از مصرف سویا در پروتئین سازی بدن عمل کند. در واقع میزان پروتئین موجود در باقالی ۸۰ درصد بیشتر از سویا می‌باشد و انرژی زیادی را وارد بدن می‌کند. همچنین برای حفظ سلامت استخوان‌ها بهتر است با مصرف باقالی در رژیم‌های غذایی، مواد لازم برای استخوان‌ها همچون ویتامین K، منگنز و پتاسیم را به بدن وارد کرد.

تأثیر باقالی در کاهش التهاب‌ها و بهبود عملکرد ریه

وجود جنیستین که حاوی آنتی اکسیدان های فراوان است می‌تواند عملکرد ریه را به طور معجزه زایی بهبود ببخشد و در نهایت برای درمان یا پیشگیری در ابتلاء به آسم موفق عمل کند. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی است که باعث می‌شود التهابات ریوی و سایر التهابات که دردناک و یا همراه با سرفه‌های طولانی مدت است را درمان کند. درد مفاصل همچنین یکی از این التهابات دردناک است.

طرز استفاده و نحوه مصرف باقالی

باقالی دارای طبع سرد و خشک است که به همین دلیل بهتر است به همراه شوید، دارچین، فلفل، مرزه، آویشن، زیره، پونه، گلپر، نمک و میخک مصرف شود. دانه‌های باقالی در شوید پلو با باقالی، کوکوی باقالی، حلیم و یا خورشت باقلا می‌توان استفاده کرد. همچنین به صورت آب پز به همراه سرکه می‌توان آن را میل نمود.

عوارض مصرف بیش از حد و مضرات باقالی

بسیاری از افراد به دلیل کم خونی می‌توانند از این دانه‌های گیاهی مصرف کنند اما باید توجه داشته باشند که در صورت حساسیت به این ماده غذایی باید حتماً با پزشک خود درباره مصرف آن مشورت کنند چرا که افرادی که به دانه‌های باقالی حساسیت داشته باشند با سفید شدن گلبول‌های خون خود و کم خونی در بدن شأن در صورت عدم تزریق خون ممکن است جان خود را از دست بدهند.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد