پاپو
تاریخ انتشار : 03 مرداد 1401 16:42

طرز تهیه تصویری مربای انجیر سیاه تازه به دو صورت درسته و له شده

مربای انجیر یکی از انواع مرباهای پرطرفدار و خوشمزه در سراسر جهان است که مانند انواع دیگر مرباها معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود. البته از مربای انجیر در صنایع شیرینی پزی هم استفاده می شود.

مربای انجیر سیاه یکی از انواع شیرینی‌جات خوشمزه است که معمولا در وعده غذایی صبحانه سرو می‌شود. از مربای انجیر سیاه در شیرینی‌پری و کیک پزی نیز استفاده می‌کنند و آن را برای ایجاد طعم‌های مختلف بکار می‌برند.شما در هر فصلی از سال که باشید می‌توانید با میوه‌های آن فصل مربا تهیه کنید. کافیست فوت‌وفن‌های تهیه مربا را یاد بگیرید و آن‌ها را به طور دقیق انجام دهید. انجیر از جمله میوه‌های تابستانه است که طرفداران زیادی دارد. از انواع انجیر می‌توان برای تهیه مربا استفاده کرد.
حتی اگر به انجیر تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از انجیر خشک سیاه یا سفید برای درست کردن مربا و بخصوص مربای انجیر سیاه استفاده کنید و یک مربای انجیر سیاه خوشمزه و بسیار مفید داشته باشید.
تهیه مربا قدمت بسیار بالایی دارد و به گذشته‌های دور برمی‌گردد. در آن زمان وسیله‌ای مانند یخچال برای نگهداری میوه‌ها و مواد غذایی وجود نداشت. افراد برای نگهداری طولانی مدت میوه‌ها و استفاده از آن‌ها در طول سال، روش‌های مختلفی داشتند که یکی از آن‌ها تهیه مربا بود.  آن‌ها میوه را در شکر فراوان می‌خواباندند و بر روی اجاق می‌پختند تا  بتوانند آن را به مدت طولانی حفظ کنند.

امروز با آموزش یکی از لذیذترین و خوشمزه ترین مرباها در محضر شما عزیزان هستیم. مربای انجیر سیاه با ترکیب فوق العاده خاص خودش قطعا رنگ خاصی به سفره های شما میده. بافت منحصر به فرد مربای انجیر سیاه که شما تهیه می کنید میتونه به عنوان یک متمایز کننده یه خانم از یک کد بانو باشه. با ما همراه باشید و اگر قصد تهیه مربای انجیر سیاه رو داشتید به خاطر داشته باشید که طی مراحل بصورت گام به گام قطعا اساسی ترین بخش کار است.

طرز تهیه مربای انجیر

مواد لازم

مواد لازم مربا انجیر
انجیر ۱ کیلوگرم
شکر ۷۰۰ گرم
آب ۱ لیوان
آب لیمو ترش تازه ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده (اختیاری) ۲ قاشق غذاخوری

دستور پخت

ابتدا باید انجیرها را بشویید ،پس از شستن و خشک شدن با خلال دندان دو سوراخ روی آن ایجاد کنید به طوری که خلال از دو طرف رد شود. تا با همین سوراخهای کوچک شکر ها جذب انجیر شود،اگر بخواهید مربای انجیرتان مجلسی تر شود و زیر دندان حالت سفتی آن را حس کنید باید انجیرها را به همراه شکر و دو پیمانه آب در ظرفی بریزید و به مدت یک روز داخل یخچال قرار دهید. ولی اگر بخواهید مربای انجیرتان نرم و زود درست شود باید انجیرتان را در ظرفی بریزید و بعد شکر را روی آن پخش کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و دو پیمانه آب را با دانه های هل به آن اضافه کنید و بگذارید تا مربا به جوش بیاید.


بعد از به جوش آمدن حرارت مربا را کم کنید و در قابلمه را بگذارید،تا مربا به مدت ۴۵ دقیقه تا یکساعت بپزد.
برای اطمینان از قوام مربا،مقداری از شیره مربا را در بین دو انگشت خود قرار دهید و بعد به آرمی انگشتانتان را از هم باز کنید تا شیره به صورت یک نخ دراز کشیده شود و پاره نشود.در اینصورت غلظت شهد مربای شما کافیست.
برای اینکه مربا کپک نزند، یک لیمو را از وسط برش دهید و تخم های آن را خارج کنید و از اول پخت مربا داخل قابلمه قرار دهید و یا در آخر پخت مربا از جوهر لیمو استفاده کنید.

اگر انجیرهای شما کوچک و یکدست هستند می توانید مربای انجیر را به صورت درسته درست کنید، اما اگر می خواهید از انجیرهای درشت استفاده کنید بهتر است انجیر ها را خرد کنید تا در پایان یک مربای انجیر له شده داشته باشید. قطعات انجیر به دلخواه شما می باشد اما سعی کنید انجیرها را خیلی ریز خرد نکنید چون در روند پخت مربا خودشان له می شوند.

 

خواص انجیر

انجیر از میوه هایی است که خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد، که از مهمترین این خواص می توان به سلامت دستگاه گوارش، کاهش کلستورل خون و … اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با خاصیت های انجیر توصیه می کنیم.
مربای انجیر یک مربای ساده است که تنها از ترکیب انجیر تازه یا انجیر خشک، شکر و آب لیمو درست می‌شود. این مربا را می‌توان با انجیر سیاه یا سفید و به شکل مربای انجیر درسته یا مربای انجیر له شده درست کرد و به عنوان یک صبحانه دلچسب مورد استفاده قرار داد.

اختراع مربا به چه زمانی بر می گردد؟

نگهداری غذا و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها، برای اولین بار در سال ۱۸۱۰ و توسط فردی با نام نیکولاس آپپرت اتفاق افتاد. نیکولاس یک قناد فرانسوی بود. او متوجه شد که می‌تواند غذا را درون شیشه‌های در بسته به مدت طولانی نگه دارد. البته به شرطی که هوای شیشه‌ها به طور کامل خارج شود و درب آن‌ها محکم بسته باشد. او شیشه را در آب‌جوش قرار میداد و از این طریق از فساد مواد جلوگیری می‌کرد.

در واقع ماده غذایی را کنسرو می‌کرد. این کار برای میوه‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار بود. در آن دوران برای حفظ ارزش غذایی و طعم اصلی میوه‌ها، قبل از کنسرو کردن، میوه را با درجه حرارت بالا می‌پختند و سپس در شیشه‌های دربسته می‌ریختند. به تدریج این روش مورد توجه کارخانه‌‌ها و افراد فعال در صنایع غذایی مدرن قرار گرفت و شیشه‎های مربا به تعداد فراوان تولید شد.

با این‌که امروزه امکاناتی چون یخچال و فریزر در همه خانه‌ها وجود دارد و میوه‌ها نیز در هر فصلی قابل دسترسی است، اما هم‌چنان مرباها جایگاه خود را حفظ کرده و مورد استقبال فراوان قرار دارند. بسیاری از برندهای غذایی، مربا را در لیست تولیدات خود دارند و سالانه تعداد بالایی از این محصول را روانه بازار می‌کنند. مربا تنها به عنوان صبحانه مصرف نمی‌شود، بلکه در تهیه انواع دسر، شیرینی و کیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات متداول در تهیه مربا انجیر

۱- چرا انجیرها ‌له می‌شوند؟

  • به خاطر حفظ ظاهر زیبای این مربا، بهتره که انجیرها رو داخل ظرف فشرده نکنید و ترجیحا از ظرف مسطح برای نگه داری استفاده کنید.
  • دم انجیرها رو برای مربا خیلی کوتاه نکنید! چون انجیرها وا میرن همچنین وجود دم انجیر ظاهر زیباتری به مربا میده.

۲-چرا مربا انجیر کدر میشه؟

موقع پخت مربا انجیر، به هیچ عنوان در مربا رو نذارین! چون مربا کدر و تیره میشه و باعث سر رفتن مربا میشه.

۳- چه کار کنیم دانه‌های انجیر از مربا خارج شود؟

بعد از خنک شدن مربا، انجیرها رو خارج کنید و شیره مربا رو از صافی رد کنید و بعد انجیرها رو داخل شیره برگردونید.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد