پاپو
تاریخ انتشار : 20 مرداد 1401 16:23

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز خرد شده با گوجه

ترشی یکی از خوشمزه هایی است که بر سرسفره با ایرانی ها حضور پرپرنگ و فعالی دارد. ترشی هایی با طعم ها و رنگ های متنوع و زیبا که از مواد مختلف در تیهیه آنها استفاده می شود، علاوه بر اینکه می توانند زینت بخش سفره های ما در مهمانی ها و یا حتی جمع خانواده باشد، می تواند طعم مطلبوع غذا را چندیدن برابر نماید. علاوه بر این می توان از ویتامین های مواد غذایی مختلف استفاده کرد.

اما در بین ترشی ها، بعضی از آنها به فصل خاصی اختصاص دارند و تنها در همان فصل قابل تهیه هستند. مثلا لوبیا سبز یکی از سبزیجاتی است که تنها در اواسط بها و تابستان یافت می شود، تهیه یک ترشی خوشمزه با این سبزی، علاوه بر اینکه می تواند ما را از ویتامین ها و مواد مغذی ان در تمام فصول سال بهره مند نماید، می تواند نشان دهنده ذوق و سلیقه ما هم باشد.

خصوصاً اگر در تهیه ترشی لوبیا سبز از پوره گوجه فرنگی یا رب هم استفاده شود و یک ترشی اصی و خوشمزه تهیه شود. بنابراین اگر شما هم از دوستدادران ترشی و یا لوبیا سبز هستید، حتما تا انتهای این پست همراه ما باشید و این ترشی خوشمزه را تهیه نموده و در کنار خانواده و عزیزان میل نمایید.

تهیه ترشی لوبیا سبز خرد شده با رب و گوجه فرنگی

مواد لازم

  • لوبیا سبز ۱ کیلوگرم
  • گوجه فرنگی ۱ کیلو گرم
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر ۵ حبه
  • هویج ۲ عدد
  • فلفل سبز تند ۲ عدد
  • سرکه ۲ لیوان
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

مرحله اول

برای شروع ابتدا گوجه فرنگی ها رو پوست بگیرید و داخل مخلوط کن یا غذاساز بریزید و پوره گوجه فرنگی درست کنید. در ادامه پوره گوجه فرنگی رو داخل قابلمه بریزید و روی حرارت بذارید تا به جوش بیاد.

مرحله دوم

لوبیا سبز رو شسته و خشک کرده و به قطعاتی به طول ۲ سانتی‌متر خرد کنید. سپس هویج رو هم پوست بگیرید و به قطعاتی هم اندازه با لوبیا سبز خرد کنید.

مرحله سوم

وقتی که نصف آب پوره گوجه فرنگی تبخیر شد، نمک و رب گوجه فرنگی رو به پوره اضافه کنید و هم بزنید تا رب در پوره حل بشه.

سپس لوبیا سبز و هویج خرد شده رو به پوره اضافه کنید و تا وقتی که آب گوجه فرنگی به طور کامل کشیده بشه به پختن ادامه بدید.

مرحله چهارم

وقتی که آب مواد کشیده شد، مواد رو از روی حرارت بردارید و رمان بدید تا خنک بشه.

مرحله پنجم

وقتی که مواد خنک شد، سیر رو ریز رنده کنید و فلفل سبز رو ساطوری کنید. سپس سیر، فلفل و سرکه رو به مواد اضافه کنید و مواد رو هم بزنید تا به طور کامل با هم مخلوط بشن.

مرحله ششم

در این مرحله مواد ترشی رو داخل ظرف های خشک و تمیز بریزید و وقتی که ظرف پر شد، روی مواد ترشی سرکه بریزید تا روی مواد رو سرکه بگیره. سپس درب ظرف رو محکم ببندید و به مدت یک تا دو هفته در جای حشک و خنک قرار بدید تا ترشی لوبیا سبز با رب گوجه فرنگی آماده بشه.

دستور تهیه ترشی لوبیا سبز به روشی دیگر

با شروع فصل پاییز بازار درست کردن انواع ترشی ها همچون ترشی کلم قرمز، ترشی مخلوط و … نیز داغ می شود، حال می توان ترشی های گوناگون را با مواد غذایی مختلفی تهیه کرد، از این رو برای یادگیری روش دیگری از آموزش تهیه ترشی لوبیا سبز تا پایان این بخش همراه ما شوید.

مواد لازم

  • لوبیا سبز خرد شده/ ۵۰۰ گرم
  • هویج بزرگ و خرد شده/ ۲ عدد
  • فلفل دلمه ای رنگی/ از هر کدام یک عدد
  • سیر/ ۲۰ حبه (۵۰ گرم)
  • سبزی معطر (نعناع و ریحان) خرد شده/ ۱۰۰ گرم
  • گل کلم ریز خرد شده/ ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم
  • نمک/ ۲ قاشق چای خوری
  • ادویه ترشی (گیشنیز، زیره سبز، گلپر) آسیاب شده/ ۲ قاشق چای خوری
  • فلفل تند/ ۴ عدد
  • سرکه انگور سفید/ به میزان لازم

طرز تهیه

در ابتدا قابلمه ای را پر آب کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید، سپس یک قاشق سوپ خوری نمک به آن اضافه کنید و بعد لوبیاهای شسته و خرد شده را در داخل قابلمه آب جوش بریزید، اجازه دهید ۵ دقیقه بمانند و بعد از پخت آنها را آبکش کرده و فورا داخل آب سرد بریزید، سپس دوباره لوبیاها را آبکش کنید و روی دستمال تمیزی پهن کنید تا به طور کامل آب آنها گرفته شود.

در مرحله بعدی, هویج، گل کلم و فلفل دلمه ای های رنگی را خرد کرده و بعد از شست و شو و آبکش روی پارچه تمیزی پهن کنید، سبزی های معطر را نیز بعد از پاک کردن و شستن مانند سبزیجات قبلی آب آنها را بگیرید، زیرا در صورت داشتن آب اضافی، ترشی کپک خواهد زد، حبه های سیر را نیز می توانید به صورت درسته در تهیه ترشی استفاده کنید یا آنها را بعد از خرد کردن در غذاساز و یا رنده کردن به مواد ترشی اضافه کنید.

اکنون در داخل یک ظرف بزرگ همه سبزیجات، نمک و ادویه ترشی و سرکه را با یکدیگر مخلوط کنید، توجه داشته باشید که مقدار سرکه باید به اندازه ای باشد که روی سبزیجات را بپوشاند، فلفل ها را نیز به صورت درسته افزوده و بعد ترشی را داخل ظروف شیشه ای تمیز و خشک بریزید، سپس ترشی ها را در جای خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید، بعد از حدود ۱۵ روز ترشی شما آماده شده و می توانید در کنار غذاهایتان نوش جان کنید.

لوبیا سبز منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است

لوبیا سبز حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند فولات است. یک فنجان لوبیا سبز خام حاوی ۳۲ میکروگرم فولات است که ۱۰٪ نیاز روزانه بدن‌ به این ویتامین را تأمین می‌کند. فولات از ویتامین های گروه B است که از بروز نقص لوله عصبی در نوزادان و سایر اختلالات پیشگیری می‌کند.

ویتامین C

لوبیا سبز خام منبع خوبی از ویتامین C است. یک فنجان لوبیا سبز حاوی ۱۲٫۲ میلی‌گرم از این ویتامین است که تقریبا ۲۵٪ نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند‌.

ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین وجود این ویتامین برای تولید کلاژن و محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو ضروری است‌.

ویتامین A

یک فنجان لوبیا سبز خام معادل ۶۹۰ IU ویتامین آ دارد و این مقدار تنها ۱۵٪ کمتر از کل نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. ویتامین A تنها یک ویتامین نیست، بلکه گروهی از ترکیبات است که با نام «رتینوئید» شناخته می‌شوند‌. ویتامین A برای سلامت دستگاه ایمنی، تولیدمثل و تقویت بینایی ضروری است.

مواد معدنی

لوبیا سبز منبع خوبی از مواد معدنی و به‌طور خاص منگنز است.‌ این ماده معدنی به سوخت و ساز کمک می‌کند و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد‌. همچنین منگنز به سلامت استخوان‌ها و بهبود زخم ها نیز کمک می‌کند‌.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد