پاپو
تاریخ انتشار : 09 مرداد 1400 17:34

طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن و روش تهیه آبغوره قرمز

یکی از چاشنی های اصیل ایرانی، آبغوره است. این چاشنی در فصل تابستان از غوره های ترش به دست می اید و به عنوان افزودنی در سالادها و سس ها مورد استفاده قرار میگیرد. آبغوره به علت اینکه می تواند اسیدیتیه معده را افزایش دهد، برای هضم غذاهای چرب و سنگین بسیار مفید است.علاوه بر انواع سس ها، در تهیه بعضی از خورشت ها، مانند خورشت بادمجان، خورشت کرفس و … هم آبغوره مورد استفاده قرار میگیرد.

امروز در نظر داریم تا طرز تهیه یک آبغوره خانگی، را به شما آموزش دهیم و روش قرمز شدن آبغوره را هم برای شما شرح دهیم و پس از آن به بررسی فواید و مضرات ابغوره و نحوه نگه داری آن، روش های استریل کردن شیشه ها برای آبغوره خواهیم پرداخت. امیدواریم این دستور را تهیه کنید و از یک چاشنی سالم و لذیذ بهره ببرید.

طرز تهیه آبغوره خانگی

مواد لازم

غوره
نمک

مراحل پخت

مرحله اول

برای تهیه آبغوره خونگی ابتدا غوره ها را از ساقه جدا می کنیم و به خوبی می شوییم، سپس داخل آبکش می ریزیم و کنار می گذاریم تا آب اضافی شان خارج شود، سپس در ادامه به سراغ گرفتن آب غوره ها می رویم.

مرحله دوم

برای گرفتن آب غوره ها در صورتی که آبمیوه گیری در دسترس داشتیم می توانیم از ان استفاده کنیم و در صورتی که آبمیوه گیری یا دستگاه مشابه در منزل نداشتیم می توانیم غوره ها را به مغازه های آبگیری غوره ببریم و آبگیری کنیم.

مرحله سوم

پس از اینکه آبغوره ها را گرفتیم، آنرا درون قابلمه می ریزیم و می جوشانیم تا حدودا نصف شود، جوشاندن آبغوره باعث می شود که غلظت بیشتری داشته باشد و زمان استفاده بهینه تر مصرف شود، ضمن اینکه خوشرنگ تر نیز شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه آبغوره را به خوبی جوشاندیم مقداری نمک به آبغوره اضافه می کنم. البته در صورتی که از آبغوره برای کاهش فشار خون استفاده می کنید نیاز نیست نمک اضافه کنیدف چون نمک خودش باعث افزایش فشار خون می شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه آبغوره را جوشانیدم باید انرا صاف کنیم برای این منظور بهتر است از تنظیف یا پارچه نخی استفاده کنیم تا پالپ های موجود در آبغوره به طور کامل گرفته شوند و علاوه بر اینکه باعث خراب شدن آبغوره شوند، رنگ آنرا نیز خراب نکنند.

مرحله ششم

پس از اینکه آبغوره را صاف کردیم و به طور کامل خنک شد، آنرا درون شیشه های درب دار می ریزیم و کمی روغن مایع اضافه می کنیم. در پایان آبغوره آماده شده را جلوی آفتاب قرار می دهیم تا رنگ آن خوشرنگ تر شود، سپس در کابینت نگهداری می کنیم.

روش‌های استریل کردن شیشه آبغوره قبل از استفاده

► روش اول: با استفاده از آبجوش
ابتدا شیشه‌ها را بشویید و به صورت افقی داخل قابلمه بگذارید (برای این‌که آب قابله داخل شیشه نیز برود) سپس داخل قابلمه را با آب هم دما با شیشه‌ها پر کنید و آن را روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار دهید. اگر شیشه درِ فلزی دارد، آن را نیز در قابلمه بیندازید تا استریل شود.
صبر کنید تا آب به جوش آید، سپس اجازه دهید شیشه‌ها به مدت یک ربع داخل آب در حال جوش بمانند. سپس شیشه را از آب درآورید و صبر کنید خشک بشود.
توجه: در این روش شیشه و آب دائما هم دما هستند و با هم دچار افزایش دما می‌شوند و به همین دلیل از شکستن شیشه جلوگیری می‌شود.

► روش دوم: با استفاده از فر
بعد از شستن شیشه‌ها آنها را به مدت حداقل یک ساعت در فر از قبل گرم شده بگذارید، فر نباید خیلی داغ باشد زیرا ممکن است شیشه‌ها بشکنند.

► روش سوم: با استفاده از مایکروفر
شیشه‌ها را خوب بشویید و به مدت دو دقیقه در مایکروفر با درجه بالا قرار بدهید.

نکات نگه داری آبغور

 درخصوص تهیه خانگی آبغوره و نگهداری آن رعایت نکات ذیل ضروری به نظر می‌رسد؛ بعد ازپاک کردن غوره‌ها و گرفتن دم و شستن آنها می‌توانید از آبمیوه گیری استفاده کنید و پس از آن درصورت وجود هسته‌های غوره در آبغوره، آن را در توری ریخته و هسته‌ها را جدا کنید تا مزه آن تلخ نشود.

هم چنین بهتر است از مخلوط‌کن برای آبگیری استفاده نکنید زیرا هسته غوره هم خرد‌شده و داخل آبغوره می‌شود و آن را تلخ می‌کند. سپس درکوتاه‌ترین فرصت آبغوره را در شیشه ریخته و تا مرحله نزدیک جوش حرارت داده شود تا آنزیم‌ها و باکتری‌ها از بین بروند. البته این کارباعث تغییررنگ آبغوره می‌شود اما با انجام این کار، کپک‌ها امکان رشد را از دست می‌دهند.

توصیه می‌شود زمانی که آبغوره داخل شیشه ریخته می‌شود، ظرف تا نزدیکی لبه آن پرشود. همچنین می‌توانید به مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس در‌پوشی روی آن قرار دهید که با ایجاد خلا، هوا داخل محصول راه نمی‌یابد و جایی برای رشد کپک‌ها وجود نخواهد داشت. روش دیگر این است که از ترکیب آب و آرد، خمیری تهیه کنید و دور در ظرف را با خمیر بپوشانید تا از ورود هوا به داخل ظرف جلوگیری شود. بستن در بطری با نوارچسب‌های بسیارمحکم نیزمی‌تواند در ظرف را به طور کامل پلمپ کند.

برای نگهداری طولانی‌مدت آبغوره می‌توانید آن را در شیشه‌های کوچک نگه‌ دارید تا بتوانید پس از بازکردن هر شیشه را در مدت کوتاهی مصرف کنید. هم‌چنین در صورتی که مایل به استفاده ازغوره در فصل‌هایی که غوره وجود ندارد هستید می‌توانید مقداری غوره را در آبغوره بریزید و بعدا ازآن استفاده کنید.

قرار دادن آبغوره در معرض آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن می‌شود، بنابراین لازم است از انجام این ‌کار اجتناب شود. هم‌چنین نگهداری آبغوره در ظروف پلاستیکی باعث تجزیه تدریجی این ظروف و ورود مواد‌ شیمیایی به داخل آبغوره و ظاهر رگه ‌رگه آن می‌شود که برای سلامتی بسیارخطرناک است. برای تهیه آبغوره نوع غوره مورد استفاده زیاد مهم نیست اما بهتر است از غوره عسگری استفاده شود زیرا غوره‌هایی که دارای هسته‌های بزرگ هستند می توانند مزه آبغوره را تلخ و گس کنند.

از آن‌جایی که بعضی از غوره‌ها ترش‌تر از برخی دیگر هستند، اگر میزان ترشی آبغوره به میزان دلخواه نباشد می‌توانید آن را به مدت چند دقیقه بجوشانید تا کمی غلیظ‌تر و ترش‌تر شود. این عمل به نگهداری طولانی‌تر آن نیزکمک می‌کند.

فواید مصرف آبغوره

حفظ سلامت سیستم گوارش بدن

آبغوره خاصیت اشتهاآور و قابل هضم دارد که باعث رفع اختلالات روده و معده می شود. استفاده از آبغوره به دلیل خواص ضد یبوست آن در ضد عفونی کردن روده توصیه می شود.
در درمان کرم روده و تقویت معده ، مصرف آش آبغوره به همراه زیره سیاه به مدت ۵ روز توصیه شده است. البته در این مدت نباید غذاهای سنگیمپن مصرف کنید.
در طب سنتی قرقره کردن آبغوره برای درمان ورم گلو بسیار عالی می باشد. همچنین آبغوره برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه نیز مفید است.

مبارزه با تومورهای سرطانی

یک مطالعه، سطح استرول‌های خوب به نام فیتواسترول که برای مبارزه با تومورهای سرطانی هستند را در انگورهای رسیده یا به اصطلاح انگورهای شیرین و آماده را بررسی کرد.
این مطالعه دریافت که سطح فیتواسترول‌ها با رسیدن انگورها کاهش می‌یابد که همین باعث تغییر رنگ انگور می‌شود.
این مسئله قابل توجهی است زیرا فیتواسترول‌ها خواص ضد تومور دارند و هر چه بیشتر باشند، بهتر است.

عامل هضم راحت تر غذا

آبغوره با افزایش اسیدیته در معده می‌تواند باعث هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین شود.
هم‌چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذای خود کمک بگیرند.

کاهش فشار خون و افزایش کلسترول خوب بدن

یک مطالعه که بر افراد سالم ۳۰-۲۰ ساله، بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی ۶۰-۳۰ ساله و بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی که پرفشاری خون نیز داشتند انجام شد، دریافت که مصرف آبغوره تاثیر مثبتی بر این افراد گذاشته است.
هر کدام از این افراد در طول یک دوره ۳۰ روزه، روزانه دو بار ۲۰۰ میلی‌لیتر آبغوره مصرف کردند.
این درمان در افراد سالم باعث شد که میزان کلسترول HDL (لیپوپروتئین پر چگالی) در مقایسه با کلسترول LDL (لیپوپروتئین کم چگالی) افزایش یابد.
همچنین، افرادی که از قبل دچار مشکل بودند، بعد از مصرف یک ماهه آبغوره، کاهشی در سطح تری گلیسیرید، تجمع کلسترول و سطح کلسترول LDL خود مشاهده کردند.

مضرات مصرف آبغوره

خوردن آبغوره بدون مصلح موجب تشنگی ،خشکی پوست،خارش پوست، اگزما و تحریک پذیری اعصاب می شود.

مصرف آبغوره در رژیم غذایی برای سرد مزاجان بدون مصلح توصیه نمی گردد زیرا باعث نقصان میل جنسی آنان می شود.

خانم های باردار باید از خوردن زیاد غوره خودداری کنند ، چون غوره مدر است و امکان دارد موجب سقط جنین شود.

مزاج فرد مصرف کننده و مزاج فصل مصرف باید لحاظ گردد تا مفید واقع شده و عوارض جانبی به همراه نداشته باشد

غوره را با معده خالی نخورید ، چون روی معده اثر سوء می گذارد.

موجب ضعف معده های سرد و نیروی جنسی و یبوست می شود.

خواص غیر خوراکی آبغوره

آبغوره مصارف غیر‌خوراکی نیز دارد. استعمال آبغوره و آب‌تره در محل بواسیر بعد از اجابت مزاج برای این بیماری مفید است. غرغره کردن آبغوره به منظورکاهش تورم گلو نیز توصیه می‌شود. هنگام خونریزی بینی، چکاندن چند قطره آبغوره می‌تواند به کاهش خونروش کمک کند. مصرف چند قطره آبغوره و سرکه نیز می‌تواند در درمان عفونت گوش موثر باشد.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد