پاپو
تاریخ انتشار : 01 بهمن 1401 17:48

موضوع نوشته: صفحه نخست » آشپزی و تغذیه »

دستور پخت شله زرد ساده

شله زرد یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین دسرهای ایرانی است. این غذا که به عنوان عصرانه هم پخت می شود بسیار خوشمزه و دلنشین است. همچنین شله زرد یکی از غذاهایی است که به عنوان نذری هم محسوب می شود و همه ما با شیندن نام آن، به یاد نذری می افتیم.

شاید افراد کمی باشند که در خانه و در شرایط معمولی هم شله زرد را تهیه نموده و در کنار عزیزانشان میل نمایندو علت این امر هم غالبا تصور اشتباه آنهاست. زیرا آنها گمان می کنند که پخت شله زرد بسیار زمان بر است و نیاز به تجربه و مهارت خاصی دارد. در صورتی که اصلا چنین نیست و نه تنها دستور پخت شله زرد بسیار ساده است، بلکه شما می توانید در خانه و در حجم بسیار کم هم یک شله زرد خوشمزه تهیه نمایید که مزه ای مشابه شله زرد مجلسی داشته باشد.

علاوه بر این شله زرد می تواند در ماه مبارک رمضان هم زینت بخش سفره های افطار شما در مهمانی ها و جمع های خانوادگی باشد.

در ادامه یک دستور تهیه ساده، اما خوشمزه از این دسر را خدمت شما عزیزان راائه می نماییم و تمامی نکات و فوت و فن های تهیه یک شله زرد لذیذ را بیان می کنیم. بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دستور پخت شله زرد خوشمزه و مجلسی

مواد لازم برای تهیه شله زرد مجلسی

  • برنج دانه‌ریز یک پیمانه
  • آب شش پیمانه
  • شکر دو پیمانه
  • خلال بادام یک چهارم پیمانه
  • کره پاستوریزه ۵۰ گرم
  • زعفران ساییده و دم کشیده نصف استکان
  • گلاب دو قاشق غذاخوری
  • دارچین، خلال بادام و پسته به مقدار لازم

طرز تهیه شله زرد خوشمزه

مرحله اول

برنج را بشویید تا زمانی که رنگ آب شفاف شود. وقتی مطمئن شدید برنج تمیز شده است، اجازه دهید ۳۰ دقیقه در آب خیس بخورد.

مرحله دوم

اسانس گلاب را با کمی آب ترکیب کنید و خلال بادام را در آن بخیسانید. دانه هل را از غلافش خارج کنید و در هاون بکوبید تا خرد و ریز شود. سپس، به گلاب اضافه کنید.

مرحله سوم

زعفران را با مقداری آب تازه جوشیده در یک لیوان کوچک مخلوط کرده و در جای گرم نگه دارید در واقع، باید زعفران دم کرده درست کنید. اگر روش اصولی درست کردن زعفران دم کرده را بلد نیستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرچیزی نگاهی به روش تهیه زعفران دم کرده بیاندازید. طعم خوب زعفران به شدت به روش درست دم کردن آن وابسته است.

مرحله چهارم

بعد از ۳۰ دقیقه زمان خیساندن، بررسی کنید که آیا برنج به اندازه ای نرم شده است که آن را ریز کنید. برای این کار کافیست مقداری از برنج را به آرامی بین انگشتان خود فشار دهید. اگر به سختی برنج له شد، بگذارید کمی بیشتر خیس بخورد. این یکی از فوت‌های کوزه‌گری طرز تهیه شله زرد مجلسی است.

مرحله پنجم

برنج را آبکش کرده و داخل تابه بریزید. هشت فنجان آب سرد به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید تا آب به جوش بیاید.

مرحله ششم

پس از جوش آمدن آب، شعله را کم کرده و کف را از سطح برنج جدا کنید. اجازه دهید برنج به آرامی بپزد تا بیشتر آب آن جذب و تبخیر شود. پختن برنج چیزی در حدود ۳۰ دقیقه زمان خواهد برد. حالا می توانید زعفران دم کشیده را اضافه کنید. ممکن است به همه آن نیاز نداشته باشید. پس، بهتر است کم کم اضافه کنید و در عین اضافه کردن به همزدن ادامه بدهید. در حین همزدن متوجه تغییر رنگ خواهید شد. افزودن زعفران را تا زمانی ادامه دهید که حس کنید رنگ شوله زرد به اندازه لازم و نه بیشتر زرد شده است.

مرحله هفتم

در این مرحله، چوب دارچین، گلاب، بادام و هل را به شله زرد اضافه کنید. اگر مطمئن نیستید که چه مقدار گلاب اضافه کنید، کافیست کمی از شوله زرد را بچشید. طعم گلاب نباید قالب باشد و همین که کمی طعم بگیرد کفایت می‌کند. اگر گلاب زیاد اضافه شود، شوله زرد مزه صابون خواهد گرفت.

مرحله هشتم

از این مرحله به بعد از طرز تهیه شله زرد باید مرتب به همزدن ادامه بدهید تا دانه‌های برنج به هم نچسبند. در همین حین باید خیلی سریع (تا وقفه زیادی بین همزدن نیفتد) یک پیمانه آب را بجوشانید و با شکر مخلوط کنید تا حل شود. آن را به شله زرد اضافه کنید و به همزدن ادامه دهید.

مرحله نهم

شله زرد باید با شعله ملایم و به آرامی بجوشد تا قوام لازم را پیدا کند. چوب دارچین، هل کوبیده شده و کمی کره پاستوریزه هم اضافه کنید. البته معمولا برای درست کردن دسر، پیشنهاد می‌کنیم از کره دویچه مارکن استفاده کنید که مخصوص پخت انواع دسر است و بافت نرم‌تری دارد. هر موادی اضافه می‌کنید همزدن را فراموش نکنید.

مرحله دهم

در پایان طرز تهیه شله زرد و پس از آن که شله زردها را در کاسه ریختید، روی آن‌ها را به رش سنتی با پودر دارچین و پسته خلال شده تزئین کنید. شاید هم دلتان بخواهد با سلیقه بیشتر با استفاده از شابلون‌های مختلف و پودر دارچین روی شله زرها را طرح بزنید. اگر اینطور باشد که ظاهر این دسر سنتی ایرانی شکلی ایرانی‌تر و اصیل‌تر به خودش خواهد گرفت.

نکات طرز تهیه شله زرد

آب انداختن شله زرد

یکی از مشکلاتی که پس از پخت شله زرد با آن مواجه می شویم این است که وقتی شله زرد را در یخچال قرار می دهیم مانند فرنی آب می اندازد و ظاهر و طعم آن تحت تاثیر قرار می گیرد. دلیل این مشکل این است که آب موجود در شله زرد تبخیر نشده است.

پس از اینکه شله زرد به طور کامل اماده شد، بهتر است که شعله پخش زیر آن قرار دهیم و اجازه دهیم به مدت یک ساعت دیگر روی حرارت ملایم بماند. این کار باعث می شود تا تمام آب اضافی موجود در شله زرد تبخیر شود و دیگر آب نیندازد.

خلال بادام خانگی

در صورتی که تمایل دارید شله زرد خود را با خلال بادام خوشمزه و اورگانیک درست کنید توصیه می کنیم از خلال بادام خانگی استفاده کنید. اگر با روش درست کردن خلال بادام در منزل آشنایی ندارید می توانید از مقاله زیر اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد