پاپو
تاریخ انتشار : 16 خرداد 1397 7:37

موضوع نوشته: صفحه نخست » بهداشت و سلامت »

کدام شیر خشک مناسب نوزادان نارس است؟

نوزادان نارس معمولا در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نگهداری می‌شوند. در این بخش نوزادان از نظر دریافت مواد غذایی و مایعات تحت نظر قرار می‌گیرند. برای نوزادان نارس شیر مادر بهترین گزینه است اما ممکن است شما شیر کافی تولید نکنید می‌توانید از شیرخشک‌های مخصوص نوزادان نارس برای تغذیه نوزاد استفاده کنید.

مکمل‌های نوزاد نارس
نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند بسیاری از مواد غذایی که نوزادان ترم در طول هفته‌های پایانی بارداری از مادر می‌گیرند را دریافت نمی‌کنند که از جمله آنها می‌توان به ویتامین‌ها و مواد معدنی اشاره کرد. به همین دلیل شیرخشک‌های نوزادان نارس با نوزادان ترم متفاوت است زیرا مواد موجود در آنها به گونه‌ای است که این کمبودها در آنها جبران شود.

چطور به نوزاد نارس شیر خشک دهید
قبل از شروع تغذیه نوزاد نارس با شیر خشک، حتما خودتان و نوزادتان را در موقعیت و وضعیت راحتی قرار دهید به گونه‌ای که نوزاد به شما نزدیک باشد. به طور معمول اگر شما دهان نوزاد را لمس کنید او دهانش را باز خواهد کرد و شروع به مکیدن می‌کند. نوزادان اغلب هنگام تغذیه خواب هستند. اگر این طور بود سعی کنید پاها و دستان او را به آرامی نوازش کنید یا استراحتی به خودتان و او بدهید تا تغییر وضعیت داشته باشید و مثلا پوشک او را عوض کنید. در چنین حالتی او اغلب از خواب بیدار می‌شود.

تغییر وضعیت هنگام تغذیه
در تغذیه با شیر مادر شما به طور طبیعی کودک را به سینه چپ یا راست تغییر وضعیت می‌دهید. سعی کنید به یاد داشته باشید که این کار را هنگام تغذیه کودک با شیر خشک هم انجام دهید. این کار به رشد جسمی فرزندتان کمک زیادی می‌کند.

مواد غذایی مورد نیاز نوزاد نارس
همانطور که گفته شد شیر مادر بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد نارس است اما گاهی اوقات این نوزاد نیاز به مواد مغذی بیشتری هم دارد.

شیرخشک ویژه: نوزاد نارس به شیرخشک‌های خاصی نیاز دارد. پزشک متخصص در مورد بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد به شما مشورت خواهد داد. کودک شما ممکن است نوع دیگری از شیرخشک را در نیز در ماه‌های اول نیاز داشته باشد که مواد مغذی آن از شیر خشک معمولی غنی‌تر است.

پروبیوتیک: پروبیوتیک‌ها می‌توانند نوزاد را از خطر عفونت‌های روده محافظت کنند. پروبیوتیک‌ها مکمل‌هایی است که حاوی باکتری‌های مفید و مخمر هستند. در مطالعات مختلف مشخص شده است پروبیوتیک‌ها خطر ابتلا به نکروزان آنتروکولیت، عفونتی که می‌تواند روده نوزادان نارس را تحت تاثیر قرار دهد، کاهش دهد.

شیرخشک بیمارستان: زمانی که نوزاد نارس شروع به مصرف شیر می‌کند، پزشک مقدار کمی شیرخشک که کالری مشابه کالری شیرمادر دارد به او تجویز می‌کند. هرچند ممکن است پزشک از شیری با کالری بالا برای نوزاد استفاده کند تا نوزاد سریعتر رشد کند. این شیرخشک پروتئین بیشتری نسبت به دیگر انواع شیرخشک دارد.

شیرخشک قبل از ترخیص: قبل از ترخیص نوزاد معمولا شیرخشکی به او داده می‌شود که کالری بالایی داشته و حاوی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و … زیادی است.

شیرخشک تقویتی: نوزادان نارس یا با وزن کم که با شیر مادر تغذیه می‌کنند ممکن است نیاز به کالری بیشتری نسبت به شیر مادر داشته باشند. در این حالت معمولا شیرخشک تقویتی استفاده می‌شود که اغلب از شیر گاو تهیه می‌شود و به شکل پودر یا مایعات می‌توان آن را به شیر مادر اضافه کرد و به این ترتیب پروتئین و کالری بیشتری را به بدن نوزاد رساند. هرچند برای تقویت شیر مادر می‌توان از شیرهای ضدحساسیت و بدون لاکتوز یا شیرسویا نیز استفاده کرد.


نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد