پاپو
تاریخ انتشار : 13 آذر 1396 22:10

مهارت خواستگاری کردن را بدانید

اگر در آداب خواستگاری‌کردن کمی به گذشته برگردیم این خانواده‌ها بودند که برای پسرشان دختری را انتخاب می‌کردند اما در سال‌های اخیر با تغییرات بسیاری در حوزه انتخاب همسر روبه‌رو بوده‌ایم ازجمله خواستگاری در محیط کار. دختر و پسری که در سن ازدواج هستند امکان دارد در هر موقعیتی یکدیگر را ببیند و بپسندند از جمله محیط کار.

 

در اطرافیانمان به‌طور حتم شنیده‌‌ایم که فردی برای انجام کاری به اداره‌ای رفته و این امر سبب شده که گره بختش باز شود و به جرگه متاهلان بپیوندد. همان‌طور‌که هر ازدواجی می‌تواند آسیب‌ها یا مزایایی داشته باشد، این نوع

 

ازدواج هم مشکلات و محاسنی دارد که در ادامه قصد داریم به کمک یک روان‌شناس و مشاور خانواده آن را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

خواستگاری سنتی

اعلمی‌دوست می‌گوید: انتخاب همسر برای هر جوانی امری هیجان‌انگیز  است که با ورود به این مرحله کنجکاوی برای شناخت طرف مقابل بیشتر می‌شود. در ‌صورتی‌که اگر خواستگاری در محیط کار صورت بگیرد موضوع کمی سخت است؛ زیرا پذیرش خواستگاری یا رد‌کردن آن، در کنار حفظ موقعیت کاری دشوار خواهد شد.

 

این روان‌شناس می‌افزاید: نکته‌ای که گاه فراموش می‌شود این است که خواستگاری در محیط کار نباید خارج از چارچوب خانواده‌ها باشد. به عبارت دیگر تنها انتخاب از طرف جوانان باید انجام شود و در مرحله بعدی خانواده‌ها در جریان امر قرار بگیرند.

 

اعلمی‌دوست توضیح می‌دهد: برای اینکه بتوان از مشکلات بعدی پیشگیری کرد باید تنها پیشنهاد ازدواج داده شود و مراحل بعدی در محیط خانواده‌ها باشد، زیرا فرد در محیط کار یکدیگر را ارزیابی می‌کنند و از جایگاه و موقعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی خانواده یکدیگر اطلاعاتی ندارند.

 

این مشاور بیان می‌کند: گاهی مشکلات از همین نقطه یعنی تفاوت بین خانواده ها شروع می‌شود هرچند که دو جوان از نظر سطح اجتماعی و تحصیلی با یکدیگر همخوانی و در یک سطح باشند.

 

وی ادامه می‌دهد: در مراحل بعدی مهم این است که انتخاب در مسیر درست که همراه با آشنایی دو خانواده است، شکل بگیرد. به این معنا که انتخاب از سوی جوانان باشد اما روند سنتی آن هم فراموش نشود برخی از مواقع نیز دو همکار که در یک محیط کار می‌کنند با یکدیگر ازدواج می‌کنند.

 

انتخاب  از طرف جوانان باید انجام شود و در مرحله بعدی خانواده‌ها در جریان امر قرار بگیرند

 

پنهانی درخواستتان را مطرح کنید

وی به حساسیت موقعیت پیش‌آمده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: اولین قدم در هر خواستگاری بررسی شرایط خواستگار است. از آنجایی که برای این امر مهم باید شناخت کافی وجود داشته باشد باید شرایط فرد به‌صورت کامل و بیرون از محیط کار بررسی شود و در‌صورتی‌که دختر و پسر با یکدیگر در یک محیط مشترک کار می‌کنند بررسی شرایط دقت و حساسیت زیادی دارد.

 

این روان‌شناس می‌گوید: اگر قصد تحقیق در محیط کار را دارید، بهتر است این امر توسط خود فرد و به‌طور مستقیم انجام نشود؛ بلکه از شخص دیگری کمک بگیرند و این تحقیق نباید از افرادی که کینه شخصی با فرد مد‌نظر دارند، همکاری نزدیک دارند یا دوست هستند انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه باید خواستگاری در محیط کار از سایر همکاران پنهان بماند، می‌گوید: یکی از مشکلات و پیچیدگی‌هایی که در خواستگاری در محیط کار وجود دارد، این است که سایر همکاران نباید در جریان خواستگاری یا پیشنهاد ازدواج قرار بگیرند.

 

این روان‌شناس عنوان می‌کند: این امکان وجود دارد که به هر دلیلی خواستگاری به ازدواج منتهی نشود. باید به‌گونه‌ای رفتار شود که فرد بتواند بعد از آن در محیط کار به دور از هر‌گونه دغدغه و فشار روحی کارش را ادامه بدهد.

 

ظرفیتتان را بالا ببرید

وی با اشاره به بالا‌بردن ظرفیت برای شنیدن جواب منفی عنوان می‌کند: خواستگاری‌کردن همواره با جواب مثبت همراه نیست و گاهی فرد مقابل به دلایلی جواب منفی می‌‌دهد. از این‌رو فرد باید قبل از اقدام به خواستگاری ظرفیت و جنبه‌ خود را در این خصوص بسنجد.

 

این روان‌شناس در خصوص جواب منفی شنیدن از همکار ادامه می‌دهد: این یک پرسش اساسی است که «آیا بعد از شنیدن جواب منفی می‌توانم به همکاری‌ام با او ادامه بدهم، آیا جواب منفی می‌تواند روی کار و محیط کاری‌ام تاثیرگذار باشد.» پاسخ صادقانه به این پرسش‌ها می‌تواند راهنمای فرد برای اقدامات بعدی باشد.وی می‌افزاید: نباید بعد از شنیدن جواب منفی مزاحم کار فرد مقابل شد. تحت‌فشار قرار دادن فرد توسط همکاران یا ایجاد مزاحمت در محیط کار نه تنها نمی‌تواند جواب فرد را مثبت کند که او را از این اقدام دلزده و آزرده می‌کند.

 

این نکات مثبت

این روان‌شناس توضیح می‌دهد: در‌صورتی‌که پاسخ مثبت باشد بعد از قطعی شدن نظرتان آن را در محیط کار اعلام کنید تا خواستگاران دیگر بدانند که شما ازدواج کرده‌اید.

 

وی درک درست از شرایط کاری را یکی از نقاط مثبت ازدواج همکاران می‌داند و بیان می‌کند: در‌صورتی‌که دو همکار بایکدیگر ازدواج کنند بیشتر از همسران دیگر موقعیت کاری، مشغله‌ها و نگرانی‌های یکدیگر را درک می‌کنند. وی درخصوص وجه مشترک ازدواج دو همکار می‌گوید: داشتن روزهای تعطیل‌، ساعت کاری و همکارانی مشترک بیشتر می‌تواند همسران را در کنار هم قرار دهد.

 

اعلمی‌دوست تاکید می‌کند: از سوی دیگر باید همسران مشکلات محیط کار را به منزل نیاورند و آن را در محیط کار بگذارند.

نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

مطالب شابه مطلب فوق

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد