پاپو
تاریخ انتشار : 25 خرداد 1393 6:19

موضوع نوشته: صفحه نخست » بهداشت و سلامت »


راه کار های پیشگیری از سرطان

خبر خوب آنکه بسیاری از سرطانها قابل پیشگیری اند. تعدادی از این بیماری ها نیز اگر به موقع تشخیص داده شوند کاملا قابل درمان خواهند بود. نیمی از افرادی که به سرطان مبتلا می شوند فرصت خوبی برای زنده ماندن دارند.

بسیاری از علل بیماری سرطان و اقداماتی که در جهت کاستن از خطرات شان است شناخته شده است. در حال حاضر بسیاری از سرطانها چون زود تشخیص داده می شوند می توان بیمار را تا حد زیادی زنده نگهداشت و بیمار می تواند به زندگی خود ادامه دهد این مهم با انجام خود آزمایی و غربالگری امکان پذیر است.

مهم ترین علایمی که باید مراقب آنها باشید و با یافتن هرکدام از آنها به پزشک مراجعه نمایید، به قرار زیر است:

۱-     وجود توده در هرجایی از بدن مانند پستان یا بیضه

۲-     تغییر در یک خال پوستی

۳-     زخمی که بهبود نمی یابد

۴-     سرفه یا گرفتگی صدا بطور مداوم

۵-     سوء هاضمه یا اختلال در بلع بطور مداوم

۶-     تهوع یا سرفه خون آلود

۷-     تغییر در عادات طبیعی روده مانند اسهال یا یبوست بطور دایم

۸-     وجود هرگونه خون در ادرار یا مدفوع و هر خونریزی غیر طبیعی واژینال

۹-     کاهش وزن غیر قابل توجیه

۱۰-    بی اشتهایی غیر قابل توجیه

داشتن هریک از علایم فوق به معنی وجود سرطان نیست اما باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت موجود کاملا ارزیابی شود. باید دانست پیشگیری از سرطان محدود به سن خاصی نیست و باید با تغییرات تدریجی در مسیر زندگی سعی در اصلاح شیوه زندگی خود و جامعه نمود.

در این قسمت به توضیحاتی پیرامون راههای پیشگیری از سرطان می پردازیم.

 

۱.سیگار نکشید:

سیگار نکشیدن بزرگترین عامل پیشگیری از سرطان است.

۳۰% مرگ و میر تمام سرطان ها به علت کشیدن سیگار است. آمار سالانه مرگ و میر ناشی از کشیدن سیگار عبارتست از: بیش از ۳۱۰۰۰ فوت بعلت سرطان ریه، بیش از ۱۳۰۰۰ فوت بعلت سرطان مری، حنجره، مثانه، کلیه، لوزالمعده و معده بیش از ۶۶۰۰۰ مرگ بعلت دیگر بیماریها.

سرطان ریه شایعترین سرطان در مردان و مقام دوم شیوع را در زنان دارد. اگر شما هر روز ۲۵ عدد سیگار بکشید نسبت به یک فرد غیر سیگاری ۲۵ بار بیشتر در معرض خطر سرطان ریه قرار می گیرید و هرچه در سنین پایین تری سیگار کشیدن را شروع کنید امکان ابتلا به سرطان ریه بیشتر می شود.

چگونه خطر ابتلا را کم کنیم؟

مهمترین راه قطع سیگار می باشد و بهترین راه این است که هرگز سیگار کشیدن را شروع نکنید. به محض قطع سیگار خطر پیشرفت سرطان متوقف می شود مگر آنکه تومور قبل از آن پیشرفت کرده باشد. پس از همین امروز سیگار کشیدن را قطع کنید.

 

۲.رژیم غذایی مناسب داشته باشید:

تخمین زده شده که ۳۵% سرطانها احتمالا با رژیم غذایی در ارتباطند. سرطان هایی که وابسته به رژیم غذایی هستند عبارتند از: سرطان های سیستم گوارش، پستان، پروستات. رژیم های سرشار از میوه جات و سبزیجات مختلف شما را در برابر سرطان ها محفوظ نگه می دارد. غذاهای پرچرب ،غذاهای سرخ کردنی ،کبابی، غذاهای نمک سود و غذاهای کپک زده می توانند در ایجاد چاقی نقش داشته باشند.

ارتباط بین چاقی و سرطان پستان و رحم در زنان و پروستات در مردان وجود دارد. در مورد سرطان پستان این مساله فقط در مورد زنان چاقی که به دوران یائسگی رسیده اند صدق می کند.

هیچ آزمایش تایید شده ای وجود ندارد که ویتامین ها یا املاح معدنی می توانند شما را در برابر سرطان حفظ کنند.

تحقیق در مورد افزودنی هایی مانند مواد نگهدارنده، چاشنی ها و عامل سرطان بودن آنها ادامه دارد.

لذا جهت کاهش احتمال خطر

۱- میوه و سبزیجات را بیشتر مصرف کنید

۲- غذاهای حاوی فیبر زیاد مصرف کنید

۳- از غذاهای چرب کمتر استفاده نمایید.

 

۳.از تماس زیاد با نور خورشیدبپرهیزید:

مقدار زیاد نور خورشید می تواند منجر به سرطان پوست شود.

پوست های روشن بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. میزان اشعه ماوراء بنفش برای پوست مضر است. آفتاب سوختگی قطعا برای پوست مضر است و می تواند خطر جدی برای سرطان پوست باشد.

جهت کاهش خطر:

–         ضایعات ناشی از آفتاب را درمان کنید. هرگز اجازه ندهید پوست شما بسوزد.

–         از سایه استفاده کنید و سعی کنید به هنگام ظهر زیر نور خورشید قرار نگیرید.

–         از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. ( عموما SPF های بالاتر از ۱۵ مناسبند ).

 

۴.بطور منظم ورزش کنید:

ورزش منظم سبب تنظیم وزن و فعالیتهای بدنی می شود و از ایجاد بسیاری بیماریها از جمله سرطان پیشگیری می نماید.

 

۵.از مصرف الکل بپرهیزید:

مصرف الکل در ایجاد بسیاری از سرطانهای دهان، گلو، حنجره، مری، کبد و لوزالمعده نقش دارد. مصرف الکل و دخانیات احتمال ایجاد سرطان را بشدت افزایش می دهد.

 

۶. بطور مرتب جهت معاینه و بررسی به پزشک خود مراجعه نمایید:

باید توجه داشت که بسیاری از سرطانها تنها با معاینه پزشکی و آزمایشات تکمیلی تشخیص داده می شوند.غربالگری روشی برای تشخیص زودرس بیماری در افراد بدون نشانه با هدف کاهش میزان گسترش بیماری و مرگ ومیر ناشی از آن می باشد . می توان گفت که بسیاری از سرطان ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان باشند.

عمده ترین سرطانهایی که می توان با معاینه و آزمایش  غربالگری در مرحله اولیه آنها را تشخیص داد و درمان کرد شامل : سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ و پروستات باشد.

 

سرطان پستان:

تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه نه تنها شاخص درمان را افزایش می دهد بلکه از عوارض روحی – روانی ، خانوادگیو اجتماعی آن جلوگیری می کند .لذا توصیه می شود پس از ۲۰ سالگی ماهانه هر خانم پستان خود را معاینه کند و پس از ۴۰ سالگی سالانه یکبار توسط پزشک معاینه شود.پس از ۴۰ سالگی انجام ماموگرافی سالانه توصیه می شود. در هر سنی باید به علایم زیر توجه کرده و با مشاهده آنها به پزشک مراجعه نمایید.

۱ – هرگونه تغییر در شکل پستان ها

۲-  چروکیدگی یا فرورفتگی پوست پستان

۳ – خونریزی یا هرگونه ترشح از نوک پستان

۴ – وجود توده در پستان

 

سرطان دهانه رحم:

توصیه می شود خانم های ۲۰ تا ۶۵ ساله این آزمون را انجام دهند. این تست باید قبل یا بعد از عادت ماهیانه باشد.

 

سرطان روده بزرگ :

از مهمترین عوامل جلوگیری از ابتلا به سرطان روده ، رژیم غذایی پرفیبر و انجام تمرینات ورزشی است. شما می توانید روزانه با چند دقیقه بالا و پایین پریدن ، از پله ها بالا و پایین رفتن یا هفته ای ۳ بار پیاده روی به سلامتی روده های خود کمک کنید .

نکته بسیارمهم دیگر، خوردن میوه و سبزی است.  برای سلامتی روده ها لازم نیست که حتما سبزی و میوه خام مصرف نمایید، بلکه آنها می توانند به شکل پخته، خشک شده و یا فریز شده باشند. البته عمل پختن باید در حداقل زمان ممکن و با آب و حرارت کم انجام شود. سبزیجات برگ سبز، مانند اسفناج، کلم و کاهو نیز بسیار مفید هستند.اگر سرطان روده در مراحل اولیه، تشخیص داده شود تا ۹۰ درصد قابل درمان است.

استفاده از روش های غربالگری معمول در بیمارانی که هرگونه فاکتور خطری داشته باشند یا اینکه علائم مذکور را داشته باشند توصیه می‌شود. از جمله روش های تشخیصی که برای غربالگری این سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. می توان به آزمایش های زیر اشاره نمود.

  • معاینه راست روده (رکتوم): در این معاینه پزشک راست روده را معاینه می کند تا وجود هرگونه مورد را بررسی کرده و در صورت وجود مواد در داخل راست روده آنها را از نظر آغشته بودن با خون مورد بررسی قراردهد.
  • پروکتوسکوپی : در این روش از طریق دستگاههای خاصی بصورت مستقیم داخل راست روده و قسمت‌های تحتانی روده بزرگ مورد مشاهده قرار می گیرد. از طریق این روش نیمی از سرطانها قابل تشخیص هستند. در این روش ممکن است بیمار احساس فشار کند اما دردی را احساس نخواهد کرد.
  • کولونوسکوپی:به کمک این روش با ابزارهای خاصی، مشاهده کلی روده بزرگ و راست روده ممکن می‌شود. در این حالت نیز فرد دردی را احساس نخواهد کرد.
  • در صورت وجود هرگونه توده در طول این قسمت‌ها نیاز است که بیمارتحت نمونه برداری ازتوده مذکورقرارگیرد تا در زیر میکروسکوپ از نظر وجود بافت یا سلولهای سرطانی مورد بررسی قرار گیرد. این عمل را بیوپسی می نامند.

لذا روش های غربالگری توصیه شده به شرح ذیل می باشد :
– آزمایش سالیانه از وجود خون در مدفوع
– سیگموئیدسکوپی همراه با معاینه راست روده ( رکتوم ) با انگشت هر ۵ سال یکبار
– کولونوسکوپی همراه با معاینه راست روده ( رکتوم  هر ۱۰ سال یکبار

سرطان پروستات  :

هنوز یک روش معاینه مفید جهت غربالگری سرطان پروستات ، معاینه با انگشت از طریق رکتوم است و ۲۵ تا ۵۰ درصد مردانی که این معاینه  غیر طبیعی باشد ممکن است سرطان پروستات داشته باشند . چ.ن سرطان پروستات تا مراحلی که بزرگ شود بدون علامت است اگر در این معاینه توده لمس شد امکان سرطانی بودن آن وجود دارد . حساسیت این معاینه حدود ۷۰ درصد و اختصاص بودن آن ۵۰ درصد است . اقدام دیگر در زمینه غربالگری سرطان پروستات ، اندازه گیری میزان PSA است.

گردآورنده : دکتر سودابه شهید ثالث متخصص رادیوتراپی انکولوژی

نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

مطالب شابه مطلب فوق

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد