پاپو
تاریخ انتشار : 25 خرداد 1393 6:17

موضوع نوشته: صفحه نخست » بهداشت و سلامت »


دیابت و راه های پیشگیری و کنترل آن

اصلاح شیوه زندگی که هیچ زمانی برای انجام آن دیر نیست می تواند می تواند گام بزرگی در جهت پیشگیری از دیابت باشد.

به این توصیه ها توجه کنید:

برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ که رایج ترین نوع دیابت است ، انجام اصول پیشگیری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مخصوصا اگر در شما عوامل بالابرنده خطر وجود داشته باشد، یعنی به طور مثال اگر اضافه وزن دارید و یا سابقه فامیلی از این بیماری دارید، پیشگیری اهمیت بیشتری پیدا می کند.

دانشمندان و کارشناسان   که وظیفه کنترل و پیشگیری این بیماری را برعهده دارند پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۴۸ میلیون نفر تنها در ایالات متحده به این بیماری دچار خواهند شد.

یکی از راههای موثر جهت پیشگیری از دیابت تغییر در رفتار های روزمره است که در هر زمانی قابل اجرا و تاثیر گذار خواهد بود.

اساس پیشگیری از دیابت ، کاهش وزن و خوراک سالم و صحت بخش می باشد .

جهت پیشگیری از دیابت به پنج نکته ذیل که توسط انجمن دیابت ایالت متحده توصیه شده است توجه کنید.

 

اول : افزایش فعالیت های فیزیکی

یک فعالیت فیزیکی منظم دارای امتیاز های بسیاری است که اولین امتیاز آن کمک به کاهش وزن شماست. اما چه کاهش وزن پیدا کنید و چه نکنید فعالیت قند خون شما را پایین می آورد و میزان حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد بنابراین میزان قند خون در سطح نرمال تثبیت می شود.

تحقیقات نشان می دهد که ورزش های ایروبیک و قدرتی هر دو می توانند به کنترل قند خون کمک کنند، اما مفیدترین برنامه ورزشی، برنامه ای است که در بر دارنده هر دو باشد.

 

دوم : دریافت میزان فیبر بیشتر

فیبر قادر است خطر ابتلا به قند خون را با کمک به کنترل قند خون  کاهش دهد.

همچنین جذب فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط می باشد.

از طرفی مواد حاوی فیبر قادرند با کمک به احساس سیری باعث کاهش وزن شما شوند. غذا ها و خوراکی های حاوی فیبر بالا عبارتند از :میوه ها ، سبزی ها ، لوبیا ، غلات سبوس دار ، گردو ، آجیل و….

 

سوم : استفاده بیشتر از غلات سبوس دار

اگر چه روشن نیست که غلات سبوس دار به چه جهت قادرند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند و قند موجود در خون را در یک حد ثابت نگه دارند اما سعی کنید حد اقل نیمی از غلاتی که استفاده می کنید غلات سبوس دار باشند.

بسیاری از خوراک ها از جمله همه نان ها، ماکارونی و… از غلات سبوس دار تهیه و آماده خوردن می شوند. همیشه به استفاده از غلات سبوس دار در لیست ترکیبات سازنده محصولات که بر روی بسته آنها درج می شود توجه داشته باشید.

 

چهارم : کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، پیشگیری از دیابت  با کاهش وزن به شدت وابسته است.هر ۵۰۰ گرمی که وزن کم می کنید، تا حد زیادی به ارتقاء سلامتی خود کمک کرده اید .

طبق یک مطالعه ، در سالمندانی که میزان متوسطی از وزنشان ( ۵ تا ۱۰ درصد ) کاهش پیدا می کند و فعالیت های فیزیکی منظم انجام می دهند، احتمال بروز دیابت تا ۵۸ در صد کاهش می یابد.

 

پنجم : گرایش به سمت رژیم های غذایی سالم تر

کربوهیدرات پایین یا مصرف کم برخی دیگر از خوردنی ها در وهله اول قادرند به کاهش وزن شما کمک شایانی کنند اما کارائی آنها در جهت جلوگیری از دیابت ناشاخته است و تاثیر آنها در استفاده دراز مدت این گونه نیست و با محدود کردن خود به گروه خاصی از مواد غذایی ممکن است بدن خود را از برخی از مواد غذایی ضروری و مفید محروم کنید .

انجمن دیابت ایالات متحده به تمامی افراد بالای ۴۵ سال که اضافه وزن دارند، انجام آزمایش قند خون را توصیه می کند . چنانچه شما در سنین بالای ۴۵ سال هستید و حتی در سلامتی وزنی بسر می برید بد نیست از پزشکتان بخواهید تا آزمایش قند خون را انجام دهد.

همچنین اگر در سنین زیر ۴۵ سال هستید ، اما یک یا چند عامل دیگر بالا برنده احتمال بروز دیابت نوع ۲ از قبیل کم تحرکی و سابقه خانوادگی دیابت در شما وجود دارد از پزشکتان بخواهی که قند خون شما را مورد آزمایش قرار دهد.

مطمئن باشید پزشک شما این رفتارتان را در جهت پیشگیری از دیابت تحسین خواهد کرد و حتی ممکن است باتوجه به سوابق پزشکیتان و دیگر فاکتورها توصیه های دیگری نیز به شما ارایه دهد.

ترجمه: حسن صاحی نیا

نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

مطالب شابه مطلب فوق

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد