پاپو
تاریخ انتشار : 07 مرداد 1396 18:25

موضوع نوشته: صفحه نخست » بهداشت و سلامت »


تاثیر ماساژ در دوران بارداری

 تاثیر ماساژ در دوران بارداری

ماساژ بارداری چیست
ماساژهای بارداری معمولا در طول دوران باداری و پس از آن، به طور پی در پی انجام می شود. این نوع ماساژ معمولا ۱ ساعت به طول می انجامد. بعضی از متخصصین این ماساژ برای انجام این کار از میز مخصوص ماساژ استفاده می کنند. این میز به گونه ای طراحی شده است که مناسب برای شکم خانمهای باردار است.

 

بعضی دیگر از متخصصین از بالشهای مخصوص ماساژ خانمهای باردار استفاده می کنند. این بالشها در کنار و پهلو خانمهای باردار قرار می گیرد. دراز کشیدن به پهلو در بیشتر اوقات راحت ترین حالت است.

یک ماساژ دهنده حرفه ای می داند چه قسمت هایی از بدن زن باردار درد می کند و باید تحت ماساژ درمانی قرار بگیرند. علیرغم اینکه ماساژ دهنده در مورد محل و کیفیت ماساژ آگاهی لازم را دارد بهتر است در مورد نقاطی از بدن تان که توجه بیشتری نیاز دارد با وی صحبت کنید.

 

یک ماساژ دهنده می داند چه قسمت هایی از بدن زن باردار درد می کند و باید تحت ماساژ قرار بگیرند

فواید ماساژ بارداری
تحقیقات اندکی در باره تاثیرات ماساژ در زمان بارداری انجام شده است و هنوز هیچ فایده قطعی برای آن اعلان نشده است. اما طبق یک تحقیق انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی، ماساژدرمانی می تواند تاثیرات مثبی داشته باشد از قبیل:

کاهش اضطراب
کاهش درد کمر و پا
خواب بهتر
کاهش میزان تولید هورمون استرس

در مطالعه دیگری که در مورد تاثیر ماساژ بارداری در زنان افسرده انجام شده است، نتایج ذیل دریافت شده است:
افزایش میزان تولید هورمون های سروتونین و دوپامین (هورمون هایی که در افکار عمومی به عنوان جاری کنندگان “حس خوب” شناخته شده اند)
کاهش میزان کورتیزول، شاخص استرس در بدن
بهبود خلق و مزاج
-کاهش استرس و دلهره
-کاهش درد پشت و پا
-بهبود در خواب
-رهایی از تنش ماهیچه و بهبود در سردرد
-کاهش ورم دست و پا
-بهبود در گردش خون
-به طور کلی بهبود در خلق و خوی

آیا ماساژ بارداری بی خطر است
به دلیل اینکه ماساژهای بارداری دارای انواع گوناگون هستند، دکترهای متخصص در توصیه کردن آنها به خانمهای باردار مردد هستند. یکی دیگر از دلایل تردید پزشکان در خصوص انجام ماساژ بارداری، عدم گواهینامه استاندارد کشوری در خصوص ماساژ بارداری است.

بسیاری از ماساژهای بارداری در ۳ ماه اول انجام نمی شود دلیل آن احتمال زیاد سقط جنین است. بعضی از کارشناسان ماساژ بارداری، بر این باورند که این نوع ماساژها سبب سقط جنین نمی شود اما تا کنون تحقیقاتی که ارتباط بین ماساژ و سقط جنین را نشان دهد صورت نگرفته است. به دلیل اینکه بیشتر سقط ها در ۳ ماه اول بارداری انجام می شود، بعضی از دکترهای متخصص و درمان شناسان برای جلوگیری از هرگونه مسئله ای که منجر به سقط می شود، انجام ماساژ در این دوره از بارداری را مجاز نمی دانند.

البته به تمام خانم های باردار توصیه می شود قبل از انجام ماساژهای بارداری، با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

مطالب شابه مطلب فوق

لوگو اسپانسر


کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت پاپو محفوظ میباشد